Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
BERSATU kuasai agihan kerusi DUN HARAPAN Johor
Diterbitkan:  Jan 20, 2018 5:57 PM
Dikemaskini: Jan 21, 2018 8:56 AM

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) mendominasi agihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi Pakatan Harapan (HARAPAN) di Johor dengan bertanding 18 daripada 56 kerusi.

Sumber HARAPAN yang mengesahkan pengagihan kerusi itu selesai pada 18 Jan lalu berkata DAP akan bertanding 14 kerusi sementara PKR dan Parti Amanah Negara (AMANAH) masing-masing 12 kerusi.

“Ini merupakan senarai akhir, tapi kita akan mengadakan konvensyen HARAPAN Johor untuk mengumumkannya secara rasmi,” kata sumber yang maklum dengan pengagihan kerusi berkenaan.

Pengerusi Biro Strategi dan Dasar BERSATU Datuk Dr Rais Hussin turut mengesahkan senarai itu akan diumumkan dalam konvensyen, namun turut menambah ia masih tertakluk kepada kelulusan majlis presiden HARAPAN.

Rais berkata rundingan itu diselesaikan dengan lancar antara parti komponen HARAPAN.

“Ini merupakan petanda baik untuk HARAPAN dan kami ingin membina dan membangunkan semula Johor serta Malaysia,” katanya.

Ramai pihak memang menjangkakan BERSATU mengetuai HARAPAN di Johor yang merupakan negeri sasaran parti baru itu.

Penganalisis Wan Saiful Wan Jan sebelum ini berkata kemenangan BERSATU di Johor akan menentukan kelangsungan parti itu kerana tanpa satu-satu negeri untuk dijadikan kubu kuat, ia tidak akan bertahan lama dan akan menerima nasib seperti parti Semangat 46.

Rundingan kerusi di peringkat persekutuan sebelum ini berlangsung dengan tegang bagi HARAPAN Johor yang menyaksikan AMANAH Johor memboikot konvensyen awal bulan ini selepas hanya diberi dua daripada lima kerusi parlimen yang mereka minta.

Rundingan kerusi peringkat DUN dijangka menjadi kayu ukur sama ada HARAPAN boleh menyelesaikan ketidakpuasan hari antara pemimpinnya berhubung agihan kerusi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS