Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Polis merampas 440 bungkusan plastik berisi air ketum serta 30 kilogram (kg) daun ketum di sebuah rumah di Taman Pakatan Jaya, di Ipoh, lewat malam tadi.

Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Mohd Ali Tamby berkata dalam serbuan kira-kira 11 malam itu, lima lelaki tempatan ditahan ketika sedang leka memasak dan membungkus air tersebut masing-masing tiga di ruang tamu dan dua di ruang dapur.

“Hasil pemeriksaan di ruang tamu menemukan empat bakul plastik besar berisi 440 bungkus plastik disyaki air ketum dan empat bakul berisi daun hijau disyaki daun ketum anggaran berat 30 kg,” katanya dalam satu kenyataan di Ipoh hari ini.

Beliau berkata polis turut merampas sebuah alat penimbang, dua tong gas dan dua dapur serta alatan memproses air ketum.

Katanya kes disiasat mengikut Seksyen 30 (3) Akta Racun 1952 yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi empat tahun atau kedua-duanya sekali.

Menurut sumber kesemua yang ditahan berumur antara 26 dan 35 tahun serta menjalankan kegiatan tersebut sejak setahun lepas di rumah yang disewa itu.

Difahamkan setiap periuk mampu menghasilkan 500 bungkus air ketum yang boleh dijual pada harga RM2.50 sebungkus. -Bernama

Lihat Komen
ADS