Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Minat mendalam Rafizi terhadap pemaju kerana Dr M, sindir bos Felda

Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Samad mendakwa Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mempunyai minat yang mendalam terhadap pemaju dan tidak mahu melihat lembaga itu melindungi kepentingannya.

Beliau berkata ahli parlimen pembangkang itu sepatutnya menyokong tindakan Felda melindungi kepentingannya sementara pembangunan Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) di Jalan Semarak sedang dijalankan.

Mempersoalkan perubahan pendirian Rafizi itu, Shahrir tertanya-tanya sama ada ini disebabkan oleh pengaruh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Mengapa beliau menukar pendiriannya? Haruslah kerana hubungannya dengan Dr Mahathir. Kamu tahu, sekarang beliau (Dr Mahathir) sangat pro-pemaju, pro-syarikat besar,” katanya kepada Malaysiakini sambil tergelak.

Ahli Parlimen Johor Bahru itu juga menolak cabaran Rafizi yang mahu perdebatan mengenai isu tersebut.

Dalam satu kenyataan semalam, Rafizi berkata tanah Felda di Jalan Semarak telah "hilang buat selama-lamanya" dan ramai yang tidak menyedari bahawa tanah itu telah dijual kepada pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB).

Minggu lalu, SPSB menawar untuk mengembalikan tanah Felda di Jalan Semarak, setelah didedahkan bahawa pemilikan tanah itu yang bernilai kira-kira RM270 juta, telah dipindahkan ke syarikat milik persendirian berkenaan dalam urus niaga yang meragukan pada tahun 2015.

Bagaimanapun, Rafizi mendakwa bahawa hanya sebahagian daripada tanah itu akan dikembalikan.

Beliau juga mendakwa bahawa kelulusan yang diberikan untuk pembinaan KLVC, lot-lot individu yang telah dibina kini dimiliki oleh pemaju dan pembeli.

Mengulas dakwaan itu, Shahrir berkata: "Apabila tanah itu dibangunkan menjadi unit terbina, pemilikan unit terbina ini adalah dengan pembeli. Semua orang tahu, kan? Jadi perdebatan itu tentang apa? Apa yang ada mahu didebatkan?"

"Semua orang tahu, semua pemilik tanah yang membuat perjanjian dengan pemaju untuk membangunkan tanah mereka menjadi unit terbina, yang kemudiannya akan dijual kepada pembeli, pembeli akan memiliki unit terbina itu.

"Semua pemaju tahu. Jadi perdebatan mengenai apa?" soalnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS