Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tak adil tuduh SPR berpihak pada k'jaan - Wan Ahmad

Segala tindakan yang diambil Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) termasuk dalam proses persempadanan semula kawasan pilihan raya adalah mengikut peruntukan undang-undang.

Bekas Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar menegaskan SPR merupakan satu badan yang bebas dan bukannya boneka yang digunakan untuk kepentingan politik mana-mana pihak.

“Sebagai adil, SPR menjalankan kerja mengikut Perlembagaan dan dalam melaksanakan tugas, sudah pasti tindakan (yang dibuat) tidak memberi kepuasan kepada semua pihak.

“Saya sebagai mantan (timbalan pengerusi) nak tegaskan SPR ikut undang-undang, dan mereka yang tidak bersetuju boleh mengemukakan bantahan dan semakan, misalnya dalam urusan persempadanan semula,” katanya kepada Bernama di Kuala Lumpur hari ini.

Katanya, adalah tidak adil untuk menuduh SPR berpihak kepada kerajaan dalam melaksanakan tugas.

“Mereka (ahli politik) hanya melihat dari kaca mata politik, sudah tentu tak puas hati. Jika sesuatu keputusan memihak kepada mereka, mereka akan diam,” katanya.

Mengulas kempen 'Jangan Mengundi PRU14 dan Kempen Undi Rosak' yang tular di laman sosial, Wan Ahmad berkata ia tindakan tidak bertanggungjawab dan bertentangan dengan prinsip demokrasi.

Menurutnya, kempen seperti itu tidak wajar dibuat dan ia menafikan hak pengundi untuk memilih kerajaan secara demokrasi.

“Proses pilihan raya merupakan satu kesinambungan proses demokrasi. Kenapa perlu galakkan pengundi supaya tidak menggunakan hak mereka. Saya harap masyarakat jangan terpengaruh,” kata Wan Ahmad.

-Bernama

 

Lihat Komen
ADS