Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Indahkan kubah Masjid al-Aqsa, saran mufti
Diterbitkan:  Jan 29, 2018 8:19 PM
Dikemaskini: 12:30 PM

Terlalu banyak dan lama menimbulkan kekerliruan, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini mencadangkan Malaysia memberi pencerahan kepada umat dunia.

Kata Mohd Asri Malaysia boleh menggerakkan usaha mencantikkan kubah Masjid al-Aqsa supaya dunia tahu mana kedudukan masjid berkenaan.

Katanya jika usaha itu berjaya, ia boleh menempatkan Malaysia sebagai pihak yang berjasa kepada Masjid al-Aqsa.

"Ramai orang keliru sehingga menyangka masjid yang berkubah emas itu merupakan Masjid al-Aqsa, padahal itu merupakan Qubbah al-Sakhrah (bangunan Kubah Batu) yang terletak dalam kawasan Masjid al-Aqsa.

"Ia dibina pada zaman Khalifah Abdul Malik Marwan dan dihiasi pemerintah-pemerintah selepas itu termasuk Raja Hussein Talal dari Jordan yang memberikan 5000 kepingan emas untuk mencantikkannya.

"Oleh kerana hiasan itu indah, banyak gambar diambil dan orang ramai menyangka itulah Masjid al-Aqsa, padahal tidak. Mungkin Israel juga suka hal itu," katanya.

Masjid al-Aqsa (gambar) mempunyai kedudukan yang sangat penting dalam Islam kerana pernah menjadi kiblat pertama Muslim.

Malaysia pun boleh

Apabila turun ayat al-Quran mengarahkan kiblat itu dipindahkan ke Makkah, Masjid al-Aqsa kekal penting dan menjadi bangunan ketiga paling mulia selepas Masjid al-Haram dan Masjid Nabawi.

Kedudukan Masjid al-Aqsa juga menjadi perhatian apabila sering berlaku pertelingkahan di antara orang Islam serta tentera Zionis yang mengawalnya.

Kubah Batu yang mempunyai kubah keemesan itu pula terletak berhampiran Masjid al-Aqsa dan salah satu batu di dalamnya pernah dipijak Nabi Muhammad SAW dalam peristiwa Israk dan Mikraj.

Mohd Asri berkata Masjid al-Aqsa mempunyai kubah yang biasa sahaja.

Ilham mencadangkan Malaysia menggerakkan usaha mencantikkan kubah Masjid al-Aqsa itu timbul ketika beliau mengambil gambar-gambar replika kedua-dua bangunan berkneaan di Istanbul.

"Maka saya mencadangkan kepada kepada kerajaan Malaysia menggerakkan usaha mencantikkan kubah Masjid al-Aqsa supaya dunia tahu mana kedudukan sebenar masjid itu," katanya.

Menurut beliau usaha itu boleh dilakukan melalui rundingan antara kerajaan.

"Jika dahulu Raja Hussein Jordan berjaya mencantikkan Kubah Sakhrah walaupun ia bukan dalam wilayah Jordan, insya-Allah melalui rundingan diplomatik antarabangsa, kita boleh lakukan. Malaysia boleh," katanya.

Lihat Komen
ADS