Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Rahman Dahlan tak peduli masalah rakyat kebanyakan'
Diterbitkan:  Feb 9, 2018 12:06 PM
Dikemaskini: 4:12 AM

Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan berhubung rakyat yang semakin kurang berbelanja untuk barangan runcit menunjukkan sikap tidak peduli terhadap masalah yang dihadapi rakyat kebanyakan, kata anggota parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua.

"Sikap acuh tak acuh Rahman terhadap kenyataan Pengarah urusan Mydin Datuk Ameer Ali Mydin menunjukkan betapa jauhnya kerajaan BN dengan pergelutan saban hari rakyat biasa.

"Jika hypermarket yang menawarkan harga rendah seperti Mydin pun berhadapan kemerosotan permintaan pengguna, menteri fikir di mana lagi rakyat Malaysia membeli barangan keperluan mereka?

"Adakah beliau fikir rakyat ke luar negara untuk mendapatkan barangan keperluan?" kata Pua dalam kenyataan hari ini.

Pada 7 Februari lalu, Abdul Rahman berkata jualan di hypermarket tidak boleh dilihat sebagai penanda aras kepada ekonomi negara memandangkan ia hanya lapan peratus daripada keseluruhan perdagangan runcit di Malaysia.

Katanya, data menunjukkan rakyat Malaysia mempunyai wang untuk berbelanja, termasuk untuk pelancongan, dengan jumlah perbelanjaan rakyat Malaysia di luar negara meningkat daripada RM31.1 bilion pada 2015 kepada RM33.5 bilion pada 2016.

Abdul Rahman mengulas kenyataan Ameer baru-baru ini yang berpandangan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang kukuh tidak bermakna kuasa beli rakyat juga tinggi.

Pua yang juga setiausaha publisiti DAP memetik Laporan Industri Runcit Malaysia 2017 untuk menyokong kenyataan Ameer.

Beliau berkata, laporan itu menunjukkan kebarangkalian pengguna untuk berbelanja berkurang pada tahun lalu ekoran kenaikan kos sara hidup.

Katanya lagi, laporan itu juga menunjukkan jualan hypermarket berkurang 3.1 peratus pada tiga suku pertama pada 2017.

Statistik kerajaan juga menunjukkan harga makanan meningkat empat peratus tahun lalu, katanya lagi.

"Kerajaan tidak sepatutnya menunjuk-nunjuk statisik perbelanjaan rakyat yang berkemampuan untuk melancong ke luar negara sebagai bukti semua rakyat dalam keadaan baik.

"Lebih teruk, mereka tidak seharusnya mengenepikan masalah sebenar dan rungutan lantang rakyat biasa yang bahkan bergelut untuk barangan keperluan harian.

"Jika kerajaan tiada simpati terhadap rakyat kebanyakan, sudah tiba masanya untuk mereka disingkirkan," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS