Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Rais Yatim: Tak perlu sindir, Jho Low diburu 8 negara
Diterbitkan:  Mar 7, 2018 3:53 PM
Dikemaskini: 7:57 AM

Tan Sri Rais Yatim tidak bersetuju dengan kenyataan Datuk Seri Salleh Said Keruak bahawa dirinya tidak melihat kenyataan menteri komunikasi dan multimedia itu secara keseluruhan tetapi sebaliknya dipengaruhi oleh pengguna media sosial mengenai ahli perniagaan Low Taek Jho, atau lebih dikenali sebagai Jho Low.

Salleh berkata demikian ketika mengulas teguran bekas menteri itu terhadapnya kerana terlalu awal mengeluarkan kenyataan berhubung kapal layar Equanimity.

Rais yang juga penasihat sosiobudaya kepada kerajaan berkata Salleh bertindak terlalu cepat menidakkan kapal mewah itu bukan milik Jho Low.

“Menteri Komunikasi sepatutnya tak menyindir bahawa saya terikut-ikut dengan kenyataan tentang siasat Jho Low. Saya bukan dalam kategori itu.

“Warga Malaysia ini sudah diburu oleh lapan negara sabit penyelewengan berbillion ringgit 1MDB.

“Saya cuma minta pihak yang berwajib bukalah fail siasatan dan jalan kerja,” katanya dalam satu hantar melalui Twitter.

Kapal The Equanimity dirampas oleh pihak berkuasa Indonesia di Benoa, Bali, minggu lalu.

Pemfailan mahkamah oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat mendakwa kapal itu dibina dan diselenggarakan dengan menggunakan lebih daripada AS$250 juta yang didakwa diselewengkan daripada 1MDB.

Secara keseluruhannya, DoJ mendakwa sekurang-kurangnya AS$4.5 bilion telah diselewengkan dari 1MDB dan saman sivil itu bertujuan untuk merampas AS$1.7 bilion aset yang didakwa diperolehi dengan menggunakan wang yang dicuri.

Sebelum ini, dalam hantaran berasingan di Twitter, Rais berkata siasatan Jho Low tidak seharusnya terhad kepada kapal layar mewah itu sahaja.

“Siasat Jho Low bukan hanya fasal kapal mewahnya Equanimity. Siasat fasal peranannya dalam penyelewengn duit 1MDB berbillion ringgit.

“Sekadar mengingatkan menteri kita lebih teliti apa salahnya? PDRM tak payah tunggu arahan. Tengok CPC. Jalan tugas,” katanya.

Lihat Komen
ADS