Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
10,000 pengundi S'gor mohon perintah halang usul sempadan

Seramai 107 individu hari ini memfailkan permohonan kepada Mahkamah Tinggi Shah Alam untuk mendapatkan perintah tetap menghalang pembentangan laporan persempadana semula pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya di Parlimen.

Setiap pemohon yang mewakili lebih 100 pengundi yang membantah notis kedua SPR mengenai pelaksanaan persempadanan semula di Selangor.

Mereka termasuk bekas Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah; Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh; Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dan beberapa ADUN Selangor yang lain.

Pada sidang akhbar hari ini, pemangku pengerusi BERSIH, Shahrul Aman Mohd Saari berkata 107 individu itu mewakili lebih 10,000 pengundi di Selangor daripada 17 kawasan DUN dan 11 kawasan Parlimen.

"Kami memfailkan kes ini untuk memohon satu perintah penangguhan atas apa-apa pembentangan, perbincangan, perbahasan atau pengundian di Parlimen mengenai laporan akhir mengenai persempadanan semula," kata Shahrul Aman.

Selain SPR, permohonan yang difailkan semalam itu, juga menamakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Shahrul berkata permohonan itu difailkan kerana SPR gagal menjalankan siasatan atau inkuiri awam untuk kumpulan yang memfailkan kes masing-masing walaupun mereka telah mengemukakan bantahan.

"SPR tidak memaklumkan kami tentang status perwakilan kami atau laporan sesi siasatan mereka walaupun kami telah menghantar dua surat rasmi kepada SPR pada 28 Feb dan 12 Mac," katanya.

Pada 9 Mac lalu, SPR berkata mereka telah selesai melaksanakan proses persempadan semula kawasan pilihan raya dan laporan akhir telah diserahkan kepada perdana menteri.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS