Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Permulaan goyah, namun BERSATU penting bagi HARAPAN di NS

PRU14 | Menjelang pilihan raya umum ke-14, perhatian banyak berkisar di sekitar negeri-negeri seperti Johor dan Kedah, yang telah digambarkan sebagai medan pertempuran sengit dalam pilihan raya kali ini.

Manakala Negeri Sembilan berada di bawah radar, walaupun pakatan pembangkang hampir menawan negeri itu dalam pemilihan umum sebelumnya.

Dalam pilihan raya umum 2008, Pakatan Rakyat menang 16 kerusi - hanya tiga kerusi untuk menawan negeri itu yang mempunyak 36 kerusi.

Namun, dalam pilihan raya umum 2013, ia hanya menguasai 14 kerusi tetapi masih dalam jangkauan realistik daripada 19 kerusi yang diperlukan untuk menubuhkan kerajaan.

Pakatan pembangkang, yang kini dijelmakan semula sebagai Pakatan Harapan, tidak mempunyai "faktor X" untuk menawan undi Melayu yang penting dalam memenangi kerusi tambahan.

Lihat pilihan raya lepas contohnya, di mana DAP dan PKR menyapu semua 12 kerusi majoriti pengundi Cina di Negeri Sembilan.

Tetapi gabungan parti pembangkang hanya berjaya menang satu lagi kerusi majoriti Melayu dan satu lagi kerusi pengundi campuran, menjadikan jumlah 14 kerusi.

PAS, yang merupakan sebahagian daripada Pakatan Rakyat tetapi tidak pernah menjadi kuasa besar di Negeri Sembilan, tewas.

Bagaimanapun, "faktor X" yang HARAPANA sangat perlu untuk memenangi sokongan Melayu di Negeri Sembilan mungkin kini boleh dicapai, dengan parti serpihan Umno - BERSATU - menjadi sebahagian daripada gabungan pembangkang.

BERSATU menjenamakan dirinya sebagai parti nasionalis Melayu, mirip dengan Umno, yang merupakan elemen kritikal untuk meyakinkan kawasan pedalaman Melayu.

Oleh itu, dapat difahami untuk mengharapkan BERSATU memainkan peranan penting jika HARAPAN mahu berjaya dalam percubaan ketiga untuk menawan negeri itu.

Bagaimanapun, permulaan jentera BERSATU Negeri Sembilan dilihat goyah berikutan perselisihan antara pengerusi BERSATU negeri, Baharuddin Ahmad dengan bekas pengerusi negeri, Kamarulzaman Kamdias.

Baharuddin menggantikan Kamarulzaman sebagai pengerusi negeri sebulan sebelum konvensyen Pakatan Harapan tahun ini.

Walaupun demikian, nama Baharuddin tidak ada dalam senarai calon, yang diumumkan tiga hari sebelum hari penamaan calon

Baharuddin, yang merupakan ketua bahagian Jempol, dilihat menjadi lebih terasa, apabila Kamarulzaman, yang merupakan ketua bahagian di Kuala Pilahd, dicalonkan sebagai calon BERSATU untuk kerusi parlimen Jempol.

Begitu juga, banyak pemimpin bahagian juga tidak dicalonkan, dan ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan akar umbi BERSATU di Negeri Sembilan.

Senarai muktamad calon yang disokong oleh kepimpinan BERSATU pusat tidak sama dengan yang dicadangkan oleh kepimpinan negeri.

Bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, sumber BERSATU, yang mengetuai salah satu bilik operasi pilihan raya, mengakui bahawa pemimpin yang tidak puas hati tidak aktif dan enggan membantu kempen pilihan raya umum ke-14.

"Calon-calon yang dicadangkan sebelum ini  kecewa (kerana mereka tidak dicalonkan) dan tidak mahu menyokong kempen. Oleh itu kita perlu menyusun semula jentera pilihan raya kita," katanya.

Beberapa penyokong Baharuddin menyalahkan Kamarulzaman atas perubahan itu tetapi satu sumber berkata keputusan itu datang daripada "3M" - iaitu Pengerusi deferred Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden parti Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Malah, katanya, pada hari penamaan calon, pengarah pilihan raya mereka telah merayu kepada kepada Mukhriz untuk meletakkan sekurang-kurangnya satu slot (untuk kem Baharuddin) tetapi 3M enggan.

"Saya tidak tahu mengapa," kata sumber itu.

Seorang lagi pemimpin BERSATU yang telah dihantar ke Jempol untuk kempen pilihan raya, mengakui terdapat unsur-unsur sabotaj yang dikaitkan dengan ahli-ahli yang tidak puas hati.

"Ia (sabotaj) ada," kata pemimpin BERSATU itu, yang juga bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan. Bagaimanapun, katanya, pemimpin-pemimpin BERSATU negeri itu adalah golongan minoriti.

"Kita perlu faham bahawa ini adalah pilihan raya umum, bukan pemilihan parti ... Ia memberi kesan (kepada momentum kita) tetapi mereka, paling ramai lima peratus (daripada jumlah ahli)," katanya.

'Membina semula jentera baru'

Dengan hanya tinggal sembilan hari lagi menjelang PRU14, sumber itu berkata tidak ada pilihan tetapi untuk membina jentera pilihan raya baru, yang mengambil masa dan oleh itu, permulaan yang agak lambat untuk kempen HARAPAN di negeri itu.

Kamarulzaman, ketika dihubungi oleh Malaysiakini, berkata beliau yakin isu itu akan dapat diselesaikan dalam masa beberapa hari.

"Keadaan seperti itu adalah dijangka tetapi ia hanya akan berakahir dua hingga tiga hari," katanya.

Menurutnya, mereka (ahli tidak puas hati) akan kembali untuk bersama pasukan dan "kemudian kita boleh bekerja untuk menang ... Jadi, ia boleh diurus".

Kamarulzaman berkata beliau telah bertemu dengan akar umbi BERSATU di Palong, sebuah kerusi negeri di kawasan Parlimen Jempol.

Beliau memberi jaminan bahawa program pilihan raya mereka akan bermula hari ini.

BERSATU Negeri Sembilan menjadi perhatian pada bulan Januari apabila anggota yang tidak puas hati mengganggu konvensyen Pakatan Harapan negeri setelah kecewa dengan kerusi yang diperuntukkan kepada mereka.

Ketua Pemuda Negeri, Mohd Shahrul Anuar Abu Samah, mengadu diperuntukkan "kerusi hitam".

Di Negeri Sembilan, BERSATU akan bertanding di kerusi Parlimen Jempol dan Kuala Pilah dan kerusi DUN Pertang, Palong, Seri Menanti, Chembong, Bagan Pinang dan Gemencheh.

BERSATU kini tinggal sembilan hari lagi untuk membantu PKR dan AMANAH di kawasan Melayu dan untuk bekerja keras untuk menawan beberapa kerusi kritikal untuknya di kawasan Melayu.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS