Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hatta ceramah di rumah pusaka berusia 80 tahun

PRU14 | Keputusan Pakatan Harapan (HARAPAN) mencalonkannya di Parlimen Lumut, Perak membawa semula Dr Hatta Ramli ke kampung halamannya.

Semalam, calon AMANAH itu mengadakan ceramah kelompok di rumah pusakanya yang berusia 80 tahun di Kampung Pasir Panjang Laut, Lumut.

Hatta Ramli merupakan penyandang kerusi Parlimen Kuala Krai, Kelantan dan akan bertanding di Lumut pada pilihan raya kali ini.

Menurut Hatta, beliau dibesarkan di rumah berkenaan sehingga berusia 16 tahun, sebelum dihantar ke sekolah berasrama penuh.

"Rumah itu sudah ada 80 tahun sejarah dan kebanyakan papan masih original, hanya bahagian bawah rumah baru dan berusia kira-kira 20 tahun," katanya kepada Malaysiakini.

 

Menurut Hatta, keluarganya sebelum ini menetap di Kuala Lumpur dan hanya balik ke Lumut sekali sekala.

"Kita hanya akan balik ke rumah nenek moyang ini pada masa tertentu seperti Hari Raya," katanya.

Rumah papan itu pernah dijadikan 'homestay' selama sepuluh tahun dan kemudian disewa kepada orang lain selama lima tahun.

Hatta menduduki semula rumah itu pada tahun lepas dan tidak menyangka partinya akan menghantar beliau bertanding di Lumut seterusnya membawanya kembali ke pangkuan rumah pusaka berkenaan.

Faham isu tempatan

Hatta Ramli dalam ucapannya menegaskan hanya orang tempatan memahami isu yang dihadapi penduduk di Lumut.

Beliau mengambil berat akan pembangunan pelancongan yang semakin malap di Lumut dan berikrar mengembalikan kemeriahannya seperti dahulu.

"Saya milik sini, calon (Pakatan Harapan) milik sini, dia memahami keadaan kawasan ini dan ada kawan lama dan guru yang masih di sini," katanya.

Hatta Ramli sebelum ini merupakan anggota Parlimen Kuala Krai selama dua penggal.

Pada PRU ini, beliau akan menentang calon Umno dan penyandang Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abd Kadir serta calon PAS, Mohamed Zambri Ibrahim.

Pada PRU lepas, calon PKR Mohamad Imran Abd Hamid berjaya menewaskan calon MCA Kong Cho Ha dengan 8168 majoriti undi atau 9.3%.

Lihat Komen
ADS