Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MTUC gesa 14 juta pekerja tunjuk kuasa sokong HARAPAN
Diterbitkan:  May 8, 2018 12:29 PM
Dikemaskini: 6:11 AM

PRU14 | Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menggesa 14 juta pekerja di seluruh negara mengundi Pakatan Harapan (HARAPAN) dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14 esok.

Dalam kenyataan hari ini, Setiausaha Agung MTUC J Solomon berkata dengan mengundi HARAPAN akan menghantar mesej kepada pekerja bahawa mereka adalah kunci kepada ekonomi negara dan "tidak seharusnya diabaikan".

"Pekerja mempunyai kuasa untuk tidak mengundi kerajaan yang antipekerja dan kleptokratik kerana suara dan kekuatan pekerja sangat berkuasa

"Kami mahukan kerajaan yang memberi penghormatan yang sama terhadap kami dalam perjanjian tiga pihak, agar pekerja mempunyai saham yang sama dalam kekayaan negara," katanya.

Menurut Solomon, gaji pekerja ketika ini rendah dan golongan itu semakin miskin dalam situasi yang ditekan kenaikan kos hidup serta GST.

"75 pertaus rakyat Malaysia tidak mempunyai simpanan yang cukup untuk menampung mereka leboh dari seminggu tidak bekerja, dan 18 peratus pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan hidup di atas garis kemiskinan selepas bersara.

"Kesatuan pekerja diperlukan untuk meningkatkan sosia-ekonomi golongan pekerja, namun di Malaysia, mereka ditekan oleh undang-undang kuno yang tiada tanda akan dimansuhkan.

"Rayuan kami kepada kerajaan untuk mengubah dan memperbaiki undang-undang itu tidak didengar, sebaliknya apabila ia melibatkan kepentingan mereka yang berkuasa, undang-undang seumpamanya diperkenalkan dengan cepat untuk melindungi kepentingan mereka," kata Solomon yang menambah perdana menteri sementara Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya gagal merespons rayuan MTUC berhubung pelbagai isu pekerja.

Tiga juta kerja untuk siapa?

Solomon juga mengulas bahawa tiga juta peluang pekerjaan yang dijanjikan BN dalam manifestonya baru-baru ini tidak jelas kerana tidak menyatakan peluang pekerjaan itu untuk warga tempatan atau pekerja asing dari China.

Tambah Solomon, janji 1.5 juta pekerjaan yang dimasukkan dalam Rancangan Malaysia ke-11 sehingga kini belum dipenuhi.

Selain itu, Solomon mendakwa kerajaan juga masuk campur dalam pengurusan MTUC menyebabkan perpecahan di dalam kepimpinan kesatuan itu.

"Hak asasi manusia dan pekerja hanya disebutkan dalam silibus pendidikan untuk pelajar, malah graduan universiti tidak tahu hak asas mereka.

"Kekayaan paling besar kita adalah perpaduan dalam negara pelbagai bangsa dan kita tidak boleh menjejaskan kekayaan budaya ini kerana ketamakan kuasa, kemewahan dan bertopengkan revolusi industri 4.0," katanya.

"Dengan mempertimbangkan kesemua faktor yang terjadi dalam setahun lima bulan ini, dan menyaksikan situasi pekerja hak kesatuan pekerja yang semakin terhakis, sebagai Setiausaha Agung MTUC dan Ketua Pegawai Eksekutif MTUC, meskipun menyokong BN dan kerajaan sebelum ini, saya bertanggungjawab untuk merayu kepada anda mengubah kerajaan," katanya.

Solomon menambah bahawa HARAPAN perlu diberi peluang berkhidmat untuk rakyat Malaysia untuk lima tahun seterusnya, dan sekiranya mereka gagal seperti yang dijanjikan, rakyat boleh menukar kerajaan dalam PRU seterusnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS