Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

PRU14 | Pilihan raya umum baru-baru ini telah menyaksikan banyak pertembungan berbagai penjuru yang belum pernah berlaku sebelum ini dan Umno nampaknya mendapat manfaat terbesar.

Analisis Malaysiakini mendapati Umno berjaya memperoleh majoriti mudah hanya dalam lapan daripada 54 kerusi Parlimen yang dimenanginya.

Manakala, pada baki 41 kerusi, Umno boleh kalah jika undi bukan Umno hanya pergi ke seorang calon. Walau bagaimanapun, sebaliknya undi berpecah antara beberapa calon yang bertentangan, dengan itu memberi Umno laluan yang diperlukan untuk menang.

Dalam kes ekstrem di kerusi Tasek Gelugor misalnya, calon Umno Datuk Shabudin Yahaya memenangi kerusi itu dengan hanya 35.73 peratus daripada jumlah keseluruhan undi sebanyak 51,904 undi. Ia merupakan peratusan terendah pada mana-mana kerusi parlimen yang dipertandingkan dalam pilihan raya baru-baru ini.

Calon pesaingnya, Marzuki Yahya (BERSATU) dan Rizal Hafiz Ruslan (PAS) masing-masing mendapat 35.58 peratus dan 28.69 peratus undi.

Secara keseluruhan dalam 41 kerusi, PAS menjadi pesaing Umno paling sengit dalam 16 kes, diikuti oleh BERSATU (11), AMANAH (5) dan WARISAN (5).

Sebagai gabungan, BN telah memenangi sejumlah 46 kerusi dengan kurang daripada 50 peratus undi di setiap kerusi.

Sementara itu, Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi 33 kerusi dalam keadaan sedemikian, manakala PAS menang sembilan dan calon bebas, Tambat @ Jugah Muyang di Lubok Antu, menang satu kerusi

Kebanyakan 33 kerusi Pakatan Harapan yang terjejas dimenangi oleh PKR (16), diikuti oleh BERSATU (8) dan AMANAH (6). Pesaing sengit parti-parti ini datangnya daripada Umno (18), PAS (6) dan MCA (4).

Bagi sembilan kerusi yang PAS menang tanpa majoriti mudah, Umno menjadi pesaing terdekatnya dalam lapan kes, diikuti dengan satu kerusi di mana seorang calon AMANAH akhirnya muncul pemenang.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS