Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
HARAPAN dapat mandat bentuk kerajaan negeri Perak
Diterbitkan:  May 12, 2018 1:45 PM
Dikemaskini: 6:19 AM

Pakatan Harapan Perak mendapat mandat membentuk kerajaan negeri selepas berjaya memperoleh majoriti mudah 31 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Mandat itu diperoleh setelah dua pemenang kerusi Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional (BN) memilih untuk menyertai HARAPAN.

Perkara itu disahkan Pengerusi HARAPAN Perak Ahmad Faizal Azumu.

“Tuanku Sultan Perak Sultan Nazrin Shah berpuas hati dengan jumlah majoriti mudah yang diperoleh,” katanya kepada pemberita selepas menghadap Sultan Nazrin di Istana Kinta hari ini.

Pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), Pakatan Harapan menang 29 daripada 59 kerusi DUN Perak.

Sebelum itu, Ahmad Faizal bersama 31 pemenang kerusi DUN termasuk dua daripada BN yang enggan didedahkan identiti mereka menghadap Sultan Nazrin Shah bagi membuktikan Pakatan Harapan mempunyai majoriti mudah untuk membentuk kerajaan negeri.

Ahmad Faizal yang juga pengerusi BERSATU negeri tidak menolak kemungkinan lebih ramai wakil BN akan menyertai Pakatan Harapan.

“Kita akan menubuhkan sebuah kerajaan yang mantap. Hentikan politik. Mulai sekarang kita tumpukan kepada pembangunan negeri dan perkhidmatan yang lebih sempurna,” katanya.

Ahmad Faizal bagaimanapun enggan mendedahkan tentang calon menteri besar Perak dan berkata senarai calon tersebut telah dibincangkan Majlis Presiden HARAPAN.

“Kita serahkan nama-nama calon menteri besar kepada tuanku,” katanya.

Pada PRU14 Rabu lepas, PH yang terdiri daripada PKR, DAP, bersatu dan AMANAH menguasai 29 daripada 59 kerusi DUN manakala BN menang 27 dan PAS tiga kerusi

- Bernama

.

 

Lihat Komen
ADS