Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Mahathir diingatkan janji manifesto - PM pegang satu peranan
Diterbitkan:  May 17, 2018 4:43 PM
Dikemaskini: 10:16 AM

Pemuda Gerakan hari ini megingatkan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Pakatan Harapan (HARAPAN) telah berjanji bahawa perdana menteri tidak boleh memegang jawatan menteri lain.

"Hai Tun M. Saya fikir janji Pakatan Harapan adalah PM tidak akan memegang peranan di kementerian lain. Ini termasuk kementerian pelajaran.

"Saya hanya mahu memastikan Tun M tidak membuat kesilapan. Mungkin terlepas pandang. Masih boleh berpatah balik sekarang sebelum angkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin," tulis ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang di Twitter.

Mahathir hari ini mengumumkan beliau akan memegang portfolio menteri pelajaran dalam kabinet baru beliau.

Manakala timbalannya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula akan diberikan portfolio menteri hal wanita dan kebajikan masyarakat.

Mahathir memutuskan untuk mengambil portfolio pendidikan kerana berpendapat masih "ramai individu tidak berpendidikan di negara ini" dan memerlukan perhatian.

Mahathir, yang merupakan menteri pendidikan antara tahun 1974 dan 1977, percaya kaedah pengajaran semasa sudah ketinggalan zaman.

"Hari ini, dengan komputer dan perkara-perkara lain, kita harus mencipta cara baru untuk mengajar," katanya.

Sekiranya Mahathir mengangkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin depan, ia akan menjadi pelanggaran janji HARAPAN yang pertama.

Sementara itu, ahli jawatankuasa pusat MCA, Ng Chok Sian, turut menggesa kerajaan HARAPAN untuk menunaikan janji-janjinya.

Berdasarkan ini, Ng berkata Mahathir mesti menarik balik keputusannya untuk juga memegang portfolio menteri pelajaran.

"Saya juga mendesak kerajaan HARAPAN untuk mendedahkan barisan kabinet penuhnya agar mereka dapat melaksanakan reformasi yang dijanjikan para pengundi.

"Kamu tidak boleh melambatkan perkara ini ... kerana ia akan memberi kesan bahawa agenda reformasi hanya akan datang daripada perdana menteri dan lima individu dalam majlis penasihat.

"Ini bertentangan dengan sistem tanggungjawab bersama kabinet," kata Ng dalam satu kenyataan.

Lihat Komen
ADS