Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dr M kini dilihat tadbir negara secara solo - Puad
Diterbitkan:  May 17, 2018 9:15 PM
Dikemaskini: 1:23 PM

Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi berkata, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mahathir kini dilihat mentadbir negara secara solo selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum, 9 Mei lalu.

Menurut bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu beberapa keputusan yang dibuat Mahathir kini menggambarkan tindakan autokratik seperti pentadbirannya dahulu.

"Perdana Menteri dilihat mentadbir negara secara solo kerana hahya dia seorang sahaja yang baru mengangkat sumpah (sebagai perdana menteri).

"Dalam tempoh tersebut dia telah mengarahkan Peguam Negara bercuti, memendekkan tempoh perkhidmatan Ketua Setiausaha Perbandaharaan, membatalkan keputusan ROS yang tidak meluluskan penubuhan Pakatan Harapan dan meluluskan semula pendaftaran parti PPBM (BERSATU) yang sebelum ini diharamkan buat sementara waktu.

"Apakah itu juga bermakna negara akan kembali kepada pemerintahan autokratik seperti sebelumnya.

"Jangan hairan selepas ini parti Umno pula akan diharamkan dengan alasan alasan teknikal seperti yang dijangkakan," katanya.

Seramai 16 bekas anggota Umno hari ini membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak permohonan mereka untuk mencabar kesahihan parti itu kerana tidak mengadakan pemilihan dalam tempoh ditetapkan.

Peguam Irzan Iswat Mohd Nor yang mewakili 16 individu terbabit berkata, pihaknya sudah memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan pada 27 April lalu.

'Keras dan berdendam'

Sementara itu, Puad berkata serbuan ke atas rumah Datuk Seri Najib Razak dilihat sebagai tindakan keterlaluan dan bertujuan untuk mengaibkan bekas perdana itu semata mata.

Katanya, serbuan tersebut dilakukan pada waktu dan menggunakan kaedah yang tidak sesuai.

"Tindakan itu memberi gambaran pentadbiran hari ini adalah keras dan berdendam," katanya.

Mengenai pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Puad turut menyentuh hubungan bekas Ketua pembangkang itu dengan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.

"Anwar seperti tidak selesa dengan kehadiran Tun Daim. Manakala Daim pula berkata masih terlalu awal untuk Anwar menjadi Perdana Menteri.

"Setelah bebas, Anwar bertegas tidak mahu menyertai kabinet Kerajaan Tun Mahathir. Apakah itu bermakna Anwar mahu mengelak terbabit dengan lebih banyak lagi tindakan tindakan kontroversi oleh perdana menteri?" soalnya.

Menurut Puad, beliau berharap Anwar akan mengotakan janjinya untuk menyiasat amalan kapitalisme kroni yang diamalkan ketika zaman pentadbiran Mahathir selama 22 tahun.

"Kini dia (Anwar) telah bebas dan partinya adalah parti pemerintah maka sewajarnya dia mendesak disiasat kekayaan anak Perdana Menteri yang sering dipersoalkannya.

"Anwar, walk the talk," kata Puad.

 

Lihat Komen
ADS