Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
TPM II M'sia Timur tak ada dalam manifesto, kata Saifuddin

Setiausaha Agung Pakatan Harapan (HARAPAN) Datuk Saifuddin Abdullah menjelaskan manifesto PRU14 HARAPAN tidak menjanjikan jawatan timbalan perdana menteri kedua (TPM II) bagi mewakili Malaysia Timur.

"Ia tiada dalam manifesto.

"Hal ini benar-benar terpulang kepada Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad), tetapi setahu saya, Majlis Presiden HARAPAN tidak membincangkan TPM II," katanya ketika diminta mengulas hal tersebut pada sidang akhbar di ibu pejabat BERSATU hari ini.

Saifuddin menjelaskan ia sejajar dengan janji HARAPAN untuk mengurangkan bilangan menteri kabinet.

"Idea utamanya adalah kabinet kerajaan HARAPAN, seperti yang dijanjikan, akan lebih kecil daripada pentadbiran terdahulu," katanya.

Awal hari ini, Setiausaha publisiti pemuda DAP Sarawak, Abdul Aziz Isa meminta Mahathir melantik TPM II yang bertanggungjawab sepenuhnya bagi hal ehwal Sabah dan Sarawak, bertujuan meningkatkan status ekonomi rakyat Malaysia Timur.

Walaupun tidak dimasukkan ke dalam manifesto PRU14, HARAPAN Sabah pernah menjanjikan seorang timbalan perdana menteri dari Malaysia Timur dalam manifesto Sabah pada September 2018 lalu.

Sementara itu, Saifuddin memberi jaminan perbincangan untuk menjadikan penggubal undang-undang dari Sabah dan Sarawak menjadi menteri kabinet persekutuan.

"Kami tentu akan memasukkan Sabah dan Sarawak (dalam kabinet persekutuan).

"Dalam konteks Sabah, perbincangan pasti (diadakan) dengan WARISAN," jelasnya.

Tiga belas menteri kabinet telah mengangkat sumpah jawatan semalam di hadapan Yang Di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Malaysiakini difahamkan sekurang-kurangnya 12 lagi menteri persekutuan masih belum diumumkan.

 

Lihat Komen
ADS