Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Menteri Besar Selangor yang baharu mungkin akan dilantik selepas sambutan Aidilfitri, bulan depan.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata Pakatan Harapan (HARAPAN) Selangor akan mengadakan perbincangan mengenai calon menteri besar baharu minggu depan, sebelum nama tersebut dikemukakan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Apabila kita sudah bincang dan sudah ada keputusan, baru kita akan kemuka nama untuk perkenan Tuanku. Mungkin serahan nama akan dilakukan selepas Aidilfitri. Bila nama sudah diperkenan, majlis angkat sumpah jawatan akan dilaksanakan secepat mungkin," katanya kepada pemberita pada Majlis Berbuka Puasa Sultan Selangor bersama warga Universiti Teknologi Mara di Shah Alam, hari ini.

Beliau berkata spekulasi mengatakan ada tiga nama Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) disenarai pendek adalah tidak benar.

Ketika ditanya sama ada jawatan menteri besar akan kekal diberi kepada ADUN PKR, Mohamed Azmin berkata biarlah pihaknya mengadakan perbincangan terlebih dahulu.

Selangor bakal mendapat menteri besar baharu selepas Mohamed Azmin yang telah dilantik untuk penggal kedua sebelum ini menyertai Kerajaan Persekutuan sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi.

Dalam pada itu, Mohamed Azmin berkata proses perbincangan dan membuat senarai pendek calon menteri besar baharu sudah pasti akan dibuat segera memandangkan tugas baharunya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi mempunyai tanggungjawab yang berat.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai perkembangan projek Loji Rawatan Air Langat 2 (LRA2), beliau berkata kementeriannya akan menyediakan kertas jemaah menteri untuk dibentangkan kepada Kabinet kelak.

Katanya, ia adalah supaya Kabinet meneliti semula keputusan untuk memulakan operasi loji tersebut yang tertangguh semasa pentadbiran Kerajaan Persekutuan di bawah Barisan Nasional sebelum ini.

"LRA2 sudah lama siap dan saya telah menghadiri taklimat mengenainya pagi tadi dan memutuskan untuk menyediakan kertas jemaah menteri supaya perkara ini diangkat semula bagi dipertimbangkan pada peringkat Kabinet nanti. Saya yakin Kerajaan Persekutuan PH akan membolehkan LRA2 dapat beroperasi dengan segera," katanya.

Turut berangkat ke majlis berbuka puasa itu adalah Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin dan Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah.


- Bernama

Lihat Komen
ADS