Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Umno Perak gelar Gerakan biawak hidup BN
Diterbitkan:  Jun 13, 2018 2:19 PM
Dikemaskini: 6:22 AM

Umno Perak menyifatkan tindakan Timbalan Ketua Pemuda Gerakan, Andy Yong mendesak supaya mesyuarat majlis tertinggi diadakan bagi memutuskan status Umno dalam komponen Barisan Nasional (BN) sebagai biadap dan tidak mengenang budi.

Ketua Penerangannya, Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib berkata ia seharusnya diberikan perhatian serius memandangkan kejayaan Gerakan terutama dalam memenangi kerusi pilihan raya sebelum ini banyak dibantu oleh Umno.

Beliau berkata, Andy seharusnya lebih bersopan dan melihat semula kepada kekuatan Gerakan yang diketahui kurang mendapat tempat dikalangan masyarakat terutama kaum Cina.

"Gerakan ibarat biawak hidup di dalam BN yang terpaksa digendong oleh parti-parti lain terutamanya Umno, dan hanya mengharapkan belas ihsan pihak lain untuk terus bernyawa.

“Kemenangan calon-calon Gerakan sebelum ini banyak dibantu oleh jentera pilihanraya Umno Mah Siew Kiong menang dalam Pilihanraya Kecil Parlimen Teluk Intan pada 2014," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Gerakan tak bantu Umno

Mohd Khusairi berkata Gerakan juga tidak memainkan peranan yang baik terutama dalam membantu Umno dan parti lain dalam komponen BN memenangi kerusi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

"Sebaliknya kemenangan calon-calon BN yang lain, terutamanya dari parti Umno langsung tidak membabitkan bantuan berkesan dari Gerakan yang amat lemah jentera pilihanrayanya.

“Oleh itu para pemimpin Gerakan terutamanya kepimpinan pemudanya tidak layak untuk membuat kenyataan bagi menentukan masa depan BN, termasuk mahu mengusir Umno dari komponen itu," katanya.

Yong dalam satu kenyataan pada 12 Jun lalu menyifatkan, parti komponen BN tidak perlu meninggalkan gabungan itu sebaliknya satu mesyuarat khas perlu dibuat bagi mengkaji semula kedudukan Umno yang dilihat terpalit dengan pelbagai isu termasuk politik wang.

- Bernama

Lihat Komen
ADS