Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu pampasan: Kerajaan Johor sedia bantu Orang Asli Kuala Masai
Diterbitkan:  Jun 23, 2018 3:03 PM
Dikemaskini: 7:08 AM

Kerajaan negeri bersedia membantu penduduk Orang Asli dari Kuala Masai di Johor Bahru yang dibelenggu pelbagai isu pampasan berkenaan tanah mereka sejak 2010.

Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata kesediaan itu termasuk mengkaji kronologi kes (pampasan) agar kerajaan negeri memahami situasi sebenar.

“Sekarang ini, saya tidak nampak lagi kronologi tetapi kalau sudah dapat, saya akan memperhalusinya untuk melihat apakah keperluan golongan ini dan mengapa kerajaan lama (Barisan Nasional) tidak memenuhinya walaupun mahkamah sudah mengarahkan pampasan,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sebuah akhbar hari ini yang menyatakan seramai 320 penduduk masih menunggu pampasan mereka setelah diarahkan berpindah dari Kampung Orang Asli Stulang Laut di sini ke Kampung Orang Asli Kuala Masai pada 1993.

Terdahulu, mereka telah memfailkan saman berhubung kes itu dengan menamakan Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Johor, Majlis Bandaraya Johor Bahru serta Jabatan Hal Ehwal Orang Asli sebagai defendan.

Pada September 2010, mereka memenangi kes terbabit di Mahkamah Tinggi Johor Bahru dan ketiga-tiganya telah diarah untuk memberikan hak ke atas tanah di Kuala Masai kepada komuniti itu serta menilai harga tanah mereka di Stulang Laut bagi tujuan pampasan.

Bagaimanapun hingga kini ia tidak berlaku, kata laporan itu.

Osman berkata perkara sebegini tidak seharusnya berlaku kerana melibatkan golongan yang berpendapatan rendah.

“Apa pun, kita akan kaji dahulu dan jikalau perlu berjumpa, saya akan berjumpa mereka untuk meminta pandangan kerana kadang-kadang cerita di sini lain dan pihak sana lain,” katanya yang ditemui selepas merasmikan mesyuarat agung perwakilan Koperasi Permodalan Melayu Negeri Johor Berhad (KPMNJ) di Johor Bahru , hari ini.

- Bernama

Lihat Komen
ADS