Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Laporan: Urusan seperti biasa di firma Jho Low di HK
Diterbitkan:  Jul 14, 2018 8:37 AM
Dikemaskini: 5:14 AM

Walaupun mempunyai bos yang dikehendaki oleh beberapa negara, urusan perniagannya masih berjalan seperti biasa di syarikat Low Taek Jho yang dikaitkan dengan 1MDB, di Hong Kong.

Ini menurut laporan portal berita yang berpangkalan di Hong Kong HK01, yang mendakwa bahawa Jho Low, dan adiknya, Low Taek Szen, telah menubuhkan Jynwel Capital Limited dan Jynwel Charitable Foundation Limited di Hong Kong pada 2011.

Pada 26 Jun tahun ini, portal itu berkata mereka telah menamakan semula dua syarikat Quinton Investments Limited dan Quantima Charitable Foundation Limited.

Ia menambah bahawa kandungan laman web Jynwel Capital telah dipadamkan lewat bulan lepas.

Semakan Malaysiakini hanya menemui satu mesej di laman web yang berbunyi: “Our website is undergoing major reconstruction and will be available soon. Stay tuned!”.

Walaupun perubahan nama, laporan HK01 berkata logo Jynwel Capital masih dipaparkan di premisnya di tingkat 19 bangunan Bank Pertanian China.

"Kakitangan syarikat itu berkata adik beradik Low tidak ada di pejabat, dan mendakwa mereka bercuti dan meminta wartawan beredar. Para wartawan mendapati syarikat itu nampaknya beroperasi seperti biasa dengan kakitangan keluar masuk premis itu.

"Semakan wartawan mengenai anggaran sewa mendapati premis Jynwel Capital digunakan sejak tahun 2014, menduduki seluruh lantai bangunan ke-19 bangunan Bank Pertanian China, sekitar 5,700 kaki persegi. Sewa bulanan semasa adalah kira-kira HKD900,000 (RM464,000)," kata laporan itu.

Mengenai Jynwel Charitable Foundation, HK01 berkata kandungan laman webnya juga telah dimansuhkan, tetapi halaman arkib lamanwebnya menunjukkan bahawa ia mengumpul dana untuk tujuan pendidikan, pengurangan membasmi kemiskinan, dan aktiviti lain.

HK01 berkata penyata kewangan terbaharu yayasan itu menunjukkan bahawa ia mengumpul HKD3.52 juta (RM1.81 juta) pada tahun 2016, yang jauh lebih rendah daripada HKD145 juta (RM74.7 juta) yang dikumpulnya pada tahun 2015.

Sebagai tambahan kepada Jynwel Capital danAmal Jynwel Foundation, laporan tersebut mengatakan bahawa Jho Low juga telah menubuhkan tiga syarikat di bawah nama Jynwel pada tahun 2011. Namun, beliau telah memohon untuk menggantung kegiatannya pada tahun yang sama.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS