Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Nama calon PKR bagi PRK DUN Sungai Kandis dijangka diumumkan esok atau Jumaat ini.

Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata, keputusan pemilihan bakal calon telah dicapai secara konsensus dalam mesyuarat biro politik PKR pusat semalam.

“Siapa calon itu akan diumumkan sendiri oleh presiden parti (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail) sebelum Sabtu ini (hari penamaan calon). Malam esok kita akan lancarkan jentera PRK di sekitar kawasan ini.

“Sekarang ini kita sedang membuat urusan dengan calon dan penyelarasan dengan Pakatan Harapan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri program menyemarak inisiatif peduli rakyat DUN Sungai Kandis di hadapan Sekolah Rendah Agama Kampung Jawa, di Klang, hari ini.

Ditanya sama ada calon tersebut adalah anak tempatan, Amirudin hanya tersenyum namun enggan mengulas lanjut dan hanya menyatakan individu terpilih itu merupakan rakyat Selangor.

Kerusi DUN Sungai Kandis kosong berikutan penyandang kerusi berkenaan, Mat Shuhaimi Shafiei (gambar) dari PKR meninggal dunia akibat kanser limfoma pada 2 Julai lepas.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 4 Ogos sebagai hari pengundian.

Pada PRU ke-14, Mat Shuhaimi memperoleh 23,998 undi menewaskan calon BN daripada Umno, Datuk Kamaruzzaman Johari (11,518); calon PAS, Mohd Yusof Abdullah (7,573) dan calon Parti Rakyat Malaysia (PRM) Hanafiah Husin (76).

Ketika diminta mengulas mengenai pandangan pihak tertentu yang mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim dibenarkan menang tanpa bertanding bagi jawatan presiden pada Pemilihan PKR akan datang, Amirudin berkata: “Masing-masing ada pandangan tersendiri…yang penting adalah memastikan pertandingan atau apa-apa juga perkara untuk mengukuhkan parti bukan merosakkan parti.”

Katanya, sebagai parti yang demokratik setiap pertandingan jawatan juga harus dilakukan secara demokratik dan jika ada pihak menawarkan diri untuk turut sama bertanding (bagi jawatan presiden), semua pihak harus menerimanya dengan terbuka.

Pada Ahad lepas, Anwar yang juga Ketua Umum PKR menawarkan diri bertanding jawatan presiden PKR dan keputusan itu dibuat setelah berbincang dengan Dr Wan Azizah, Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan kepimpinan, serta mengambil kira segenap pandangan dan keperluan demi kelangsungan parti.

-Bernama

Lihat Komen
ADS