Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Rais: Apa pentingnya murid tukar kasut hitam?
Diterbitkan:  Jul 20, 2018 11:51 AM
Dikemaskini: 6:33 AM

Bekas penasihat sosiobudaya kerajaan, Tan Sri Rais Yatim persoal keputusan Kementerian Pelajaran yang membuat peraturan baru bahawa mulai tahun depan murid-murid tidak lagi perlu berkasut putih.

“Apa pentingnya murid seluruh negara tukar kasut warna hitam? Takda hal ehwal yg lebih pentingkah?” soalnya dalam ciapnya di Twitter.

Bagi Rais yang juga adalah bekas menteri, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) seharusnya memberi tumpuan kepada perkara atau masalah yang lebih mendesak.

“Bukankah soal disiplin sekolah lebih mustahak? Bukan kasut hitam,” katanya.

Secara sinis beliau juga menyindir Menteri Pelajaran Dr Maszlee Malik yang semalam mengumumkan bahawa mulai penggal 2019 pelajar akan dibenarkan memakai kasut hitam.

“Gudang kasut tentu gembira - 7 juta murid sudah tentu berdepan dengan ekonomi RM350-400 juta,” kata Rais.

Semalam, Maszlee dilaporkan berkata keputusan berkenaan dibuat hasil maklum balas yang diterima kementerian daripada ibu bapa.

Menurut beliau, keputusan itu dibuat kementeriannya selepas menerima banyak aduan daripada ibu bapa mengenai kerumitan yang dihadapi disebabkan penggunaan kasut putih.

"Ramai ibu bapa meminta agar anak-anak mereka tidak lagi menggunakan kasut putih,” katanya.

Sementara itu ciapan Rais itu mendapat sambutan daripada pengguna warga maya yang menyokongnya.

Antaranya, adalah Senator Dr Syed Husin Ali yang juga adalah bekas pemimpin PKR yang berpendapat keputusan itu bakal membebankan golongan miskin.

“Lagi pun tukar kasut ini menjadi beban kepada keluarga miskin. Patut buat kajian mendalam dulu di kalangan ibubapa,” katanya.

Lihat Komen
ADS