Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Tenaganita: Sistem rasuah eksploitasi pekerja asing
Diterbitkan:  Jul 24, 2018 12:05 AM
Dikemaskini: 4:14 PM

Pekerja asing telah dieksploitasi untuk buruh mereka dalam urus niaga untuk keuntungan melalui sistem rasuah berkaitan pengambilan pekerja asing yang menyaksikan pelaku yang didakwa memeras ratusan juta ringgit daripada keringat pekerja asing miskin.

Dalam satu kenyataan, kumpulan hak pekerja migran Tenaganita menekankan struktur asas yang digunakan untuk mengambil pekerja asing yang mencari pekerjaan di Malaysia masih nampaknya berakar umbi walaupun terdapat desakan untuk siasatan antara jabatan pada peringkat tertinggi kerajaan serta tuntutan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi perkara itu.

"Penglibatan entiti monopoli, entiti dilantik kerajaan yang mengaut keuntungan seperti Bestinet dan One Stop Centre bagi pengeluaran visa kerja untuk pekerja asing hanyalah satu daripada kelemahan yang melanda proses pengambilan pekerja asing, dasar pengurusan dan amalannya di Malaysia.

"Kelemahan seperti peranan ejen pengambilan semula pekerja asing yang tidak berprinsip, pegawai rasuah serta proses yang berbelit telah dijelaskan berulang kali," katanya.

Tenaganita mendakwa Ops Mega 3.0 oleh Jabatan Imigresen kelihatan tidak lebih daripada memenuhi rasa ketakutan orang awam yang seragam terhadap orang asing untuk mendapatkan dokongan politik sambil meletakkan asas bagi sekelompok pelaku baru meraih keuntungan daripada sistem rasuah.

"Dengan bayaran melampau dan penguatkuasaan undang-undang imigresen yang ketat, adalah satu keajaiban jika mana-mana kos yang ditanggung pekerja migran itu sama sekali disalurkan secara saksama untuk melindungi buruh dan hak asasi mereka ketika bekerja di Malaysia."

Tenaganita menggesa kerajaan untuk mengambil langkah-langkah membentuk pengurusan pekerja asing yang lebih berperi kemanusiaan dan menawarkan bantuan untuk bekerjasama dengan agensi kerajaan yang berkaitan bagi mengkaji dasar dan amalan pekerja asing yang terlibat dalam pendaftaran pekerja asing.

"Kecuali kerajaan mula bertindak dengan tegas dan tidak berani untuk menghapuskan segala kekurangan rasuah, ketidakcekapan, dan xenophobia (fobia orang asing) dalam menangani pekerja migran, Malaysia akan dengan cepat merosot ke dalam golongan negara-negara yang ditanggapi dengan cemuhan dan penghinaan yang tidak mempunyai kuasa moral bercakap mengenai hak asasi manusia atau maruah manusia," katanya.

Lihat Komen
ADS