Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Peguam 1MDB: Mahkamah akan lantik pengurus kapal Equanimity

Peguam Jeremy Joseph yang mewakili 1MDB berkata pengurus kapal yang berkelayakan dan kompeten akan dilantik dalam masa terdekat untuk menguruskan kapal pesiaran mewah Equanimity sepanjang tempoh penyitaan di Pelabuhan Klang.

Beliau berkata seorang pengurus keselamatan diperlukan untuk menjaga keperluan kapten dan 17 kru kapal itu, yang tiba di Pelabuhan Klang semalam.

"Yang penting sekarang ialah memastikan kita melantik seorang pengurus kapal yang berkelayakan dan kompeten (syarikat) untuk menguruskan kapal tersebut semasa tempoh penyitaan.

"Kita juga mahu aspek keselamatan kapal tersebut diperketatkan semasa ia berlabuh di terminal Boustead Cruise Centre," kata beliau kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat selama dua jam dengan wakil dari pasukan polis dan tentera laut Malaysia di terminal Boustead Cruise Centre di Pelabuhan Klang hari ini.

Equanimity, dilaporkan bernilai RM1 bilion, tiba di Pelabuhan Klang semalam dan dipercayai sebahagian daripada aset yang dibeli menggunakan dana dari 1MDB.

Pembida tertinggi

Ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low, yang dikatakan adalah pemilik kapal mewah itu, sedang diburu oleh pihak berkuasa untuk membantu siasatan terhadap MDB.

Joseph berkata pelantikan pengurus kapal akan dilakukan melalui proses mahkamah apabila “sheriff of the Admiralty court” akan membuat keputusan muktamad mengenai perkara itu.

Beliau juga berkata Equanimity akan dijual melalui proses mahkamah yang dikenali sebagai jualan kehakiman kepada pembida yang menawarkan harga tertinggi.

"Kita tidak mahu menyimpan kapal tersebut terlalu lama kerana semakin lama anda menyimpannya, lebih banyak nilainya akan menyusut," kata beliau.

Joseph adalah sebahagian daripada pasukan terdiri daripada enam orang peguam diketuai oleh Sitpal Selvaratnam, yang dilantik oleh Jabatan Peguam Negara, untuk memulakan saman Admiralty In Rem, sebaik sahaja Equanimity berlabuh di terminal itu semalam.

(Tindakan dalam saman Admiralty In Rem adalah tindakan secara langsung terhadap harta selaku defendan.)

- Bernama

Lihat Komen
ADS