Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
NGO: AGC kena jelaskan kenapa lepas Guan Eng
Diterbitkan:  Sep 3, 2018 4:53 PM
Dikemaskini: 9:31 AM

Pejabat Peguam Negara (AGC) dan SPRM perlu menjelaskan kepada umum mengenai pembebasan Menteri Kewangan Lim Guan Eng daripada pertuduhan rasuah, kata Pengarah Eksekutif, NGO antirasuah Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4), Cynthia Gabriel.

Dalam kenyataan hari ini, Gabriel berkata pembebasan Lim itu bukan sahaja menimbulkan persoalan mengenai kebebasan institusi kerajaan daripada kepentingan parti politik tetapi juga berkenaan keperluan untuk menjelaskan pertuduhan yang dikenakan terhadap bekas ketua menteri Pulau Pinang itu.

"(Tan Sri) Mohamed Apandi Ali cukup yakin dengan mengetuai sendiri pasukan pendakwaan terhadap Lim. Tetapi, jika peguam negara pada waktu itu begitu yakin dengan kes tersebut, bagaimana ia boleh dengan mudah digugurkan oleh Mahkamah Tinggi hari ini?

Sama ada peguam negara yang dulu dipaksa untuk membuat pendakwaan di mahkamah, atau sistem ini sentiasa menyebelahi kerajaan yang memerintah," kata Gabriel.

Kenyataan C4 susulan pembebasan Limd an ahli perniagaan Phang Li Koon daripada dua pertuduhan rasuah mengenai dakwaan menukar status tanah negeri dan pembelian rumah banglo pada harga diskaun oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang awal hari ini.

Pembebasan itu selepas AGC menerima representasi daripada peguam kedua-dua tertuduh itu.

Faekah: Drama apakah ini?

SPRM dalam kenyataan ringkasnya berkata, "amat terkejut" dengan pengguguran pertuduhan itu dan menjelaskan keputusan tersebut datangnya daripada AGC dan bukan daripada suruhanjaya itu.

"Perkembangan dalam kes Lim memerlukan penjelasan telus dari SPRM dan AGC," katanya, sambil menjelaskan bahawa SPRM tidak boleh menolak tanggungjawab semata-mata kepada AGC dengan menyatakan rasa terkejutnya, tetapi (SPRM) perlu jelaskan kepada orang ramai, sebab-sebab pada peringkat awal pertuduhan itu dikenakan terhadap Lim.

Kedua-dua SPRM dan AGC mesti bertindak tanpa rasa takut atau memihak kepada orang politik dan bertindak bukan berdasarkan niat untuk mendapatkan sokongan politik, kata Gabriel.

Orang ramai memerlukan jaminan bahawa motif dan bukti dalam tuduhan rasuah itu sah, dan jika tuduhan itu didedahkan sebagai memiliki motif politik, maka terdapat keperluan mendesak untuk memisahkan institusi Malaysia daripada sebarang campur tangan politik, jelasnya lagi.

Sementara itu, Faekah Husin yang juga Pegawai Khas kepada bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga mempersoalkan kenyataan SPRM mengenai kes Guan Eng ini.

"Drama apakah ini?

"Mengapa perlu keluar kenyataan sedangkan kita maklum selepas kertas siasatan dihantar ke Pejabat Peguam Negara maka kes secara automatik di luar bidangk uasa SPRM.

"Adakah kenyataan rasmi ini kerana nak cuci punggung?" Katanya dalam suatu ciapan Twitter.

Lihat Komen
ADS