Paling Popular
Terkini

Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menang tanpa bertanding Presiden PKR dijadualkan akan melawat Kuching dan Sibu pada 8 September ini serta melakukan kunjungan hormat bertemu Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud dan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg.

Anggota Parlimen Julau, Larry Sng memberitahu Malaysiakini Anwar akan diiringi anaknya, Naib Presiden PKR merangkap Anggota Parlimen Permatang Pauh.

Sng turut mengesahkan sebaran media mengenai lawatan itu dan majlis makan malam Anwar bersama penyokongnya di Kuching.

Ketika dihubungi Malaysiakini, pembantu Anwar mengesahkan kunjungan hormat menemui Yang Dipertua Negeri dan ketua menteri pada sebelah tengah hari sebelum pertemuan dengan anggota PKR di Hilton Kuching pada jam 5.30 petang.

Beliau akan menyertai majlis makan malam di Sibu di hotel Kingwood pada jam 8.30 malam.

"Anwar akan bertemu dengan anggota PKR di Kuching terlebih dahulu dan akan menghadiri majlis makan malam di Sibu untuk menyampaikan ucapan kepada pemimpin parti dan orang awam yang menempah tiket menyertai majlis tersebut," kata pembantu itu.

Siapa Jenny Chiew?

Ini juga merupakan lawatan pertama Anwar ke Sarawak sejak dibebaskan dan mendapat pengampunan penuh oleh Yang DiPertuan Agong pada 16 Mei lalu.

Sementara itu, dalam satu kenyataan kepada media, pengarah komunikasi PKR Sarawak, Vernon Kedit berkata Anwar dan Izzah akan bertemu dengan pemimpin cabang PKR semasa makan malam di Sibu.

Vernon turut menafikan sebaran akhbar yang dikeluarkan oleh seorang yang bernama Jenny Chiew mengenai lawatan pemimpin PKR ke Sarawak.

"PKR Sarawak tidak menyedari siapa Jenny Chiew ini, dan apa locus standi (hak) beliau untuk mengeluarkan kenyataan seperti itu bagi pihak parti.

"Akhbar dan media dinasihatkan supaya tidak menghiraukan sebarang kenyataan akhbar yang berkaitan dengan peristiwa PKR yang dilepaskan oleh orang yang tidak diketahui atau tidak dibenarkan oleh PKR Sarawak atau pemegang jawatan rasminya.

"Sehubungan dengan PKR Sarawak, kami hanya mempunyai satu program rasmi yang akan diadakan di Sibu seperti yang diumumkan sebelum ini," kata Vernon dalam satu kenyataan.

Lihat Komen
ADS