Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Menteri: Keengganan tandatangan Borang 14 tidak sepatut berlaku
Diterbitkan:  Sep 6, 2018 7:54 AM
Dikemaskini: Sep 6, 2018 12:02 AM

Keengganan pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya yang menjaga pusat-pusat mengundi untuk menandatangani Borang 14 tidak sepatutnya berlaku, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Ini dikatakan dalam jawapan parlimen oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong yang menjaga undang-undang dan urusan parlimen.

Liew berkata, SPR berpendapat bahawa ini tidak sepatutnya berlaku kerana setiap pegawai diberikan latihan intensif untuk memastikan bahawa semua Borang 14 disediakan oleh SPR telah diisi sepenuhnya.

Borang 14 adalah pernyataan rasmi yang merumuskan keputusan pemilihan dari sebuah pusat pengundian dan perlu ditandatangani oleh pegawai yang bertugas.

Pakatan Harapan dan Warisan telah membangkitkan kebimbangan mengenai kelewatan dalam menandatangani Borang 14 pada malam 9 Mei, hari mengundi untuk pilihan raya umum ke-14.

Menjawab soalan Ahmad Hassan (Warisan-Papar), liew berkata, SPR akan menjalankan bedah siasat dengan setiap pegawai di seluruh negara untuk membincangkan isu-isu yang dibangkitkan semasa pilihan raya umum ke-14 yang merangkumi keengganan dalam menandatangani Borang 14.

Liew, yang juga pengerusi tetap WARISAN, menambah SPR akan memperbaiki proses dan prosedur SPR dalam respons terhadap pelbagai aduan yang diterima semasa pilihan raya.

SPR, katanya, akan mengambil kira pandangan dan cadangan oleh pelbagai pihak kerana penting untuk memastikan apa yang berlaku semasa pilihan raya umum ke-14 tidak berlaku lagi," katanya.

 [Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS