Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS digesa santuni remaja sempena penurunan umur mengundi
Diterbitkan:  Sep 16, 2018 2:55 PM
Dikemaskini: 7:02 AM

MUKTAMAR | Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi hari ini mencadangkan parti itu menyantuni golongan belia dan remaja bagi persediaan penurunan had minimum umur layak mengundi.

Khalil berkata kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) berhasrat untuk melakukan pembaharuan pilihan raya, namun tidak menyatakan sama ada PAS menyokong pindaan perlembagaan yang diperlukan bagi tujuan itu.

"Umur mengundi hari ini akan diturunkan (daripada 21) kepada 18. Ini akan menjadi cabaran kepada kita untuk menyantuni golongan remaja dan belia," katanya kepada perwakilan Muktamar PAS ke-64 di Kuala Terengganu hari ini.

Khalil, yang merupakan anak kepada Presiden PAS Datuk Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga menggesa jabatan yang berkaitan dengan remaja dalam parti itu untuk menumpukan kepada golongan berkenaan.

"Alhamdulillah, dalam Dewan Pemuda PAS kita jabatan remaja dan kita mahu semua menumpukan kepada golongan remaja dan belia, dekati mereka hari ini untuk kita bersedia menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-15," katanya.

Sekiranya umur minimum kelayakan mengundi diturunkan kepada 18, PRU ke-15 pada 2023 akan menyaksikan golongan yang ketika ini berumur 13 tahun layak mengundi ketika itu.

Lihat Komen
ADS