Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Timb menteri akui 'sensitif' tapi setuju raja mesti telus

Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Steven Sim bersetuju bahawa raja-raja Melayu perlu menunjukkan ketelusan meskipun mengakui isu itu merupakan perkara sensitif untuk dibincangkan di negara ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan seorang hadirin dalam sebuah forum bertajuk "Manfaat dan Cabaran untuk Akses Maklumat di Malaysia".

"Menjadi sebuah institusi penting, (raja-raja) menyedari arah tuju yang diambil negara ini.

"Oleh itu, mereka perlu mematuhi ketelusan (dan) dari segi kebebasan maklumat dan hak asasi manusia," tambah Sim.

Hadirin berkenaan merujuk isu membabitkan anggota majlis tertinggi BERSATU Datuk A Kadir Jasin sebelum ini yang menyentuh mengenai perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong sebanyak RM256.9 juta dalam tempoh 16 bulan.

Menurut Perbendaharaan, kerajaan hanya memperuntukkan RM13.5 juta setahun untuk baginda.

Pengarah Eksekutif Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel pula memberitahu hadirin bahawa isu-isu mengenai raja-raja Melayu merupakan perkara yang tabu namun menggesa agar kewartawanan penyiasatan dilindungi.

"Tetapi sangat mengecewakan apabila Kadir mendapat susah kerana mendedahkan sesuatu (yang) mungkin memerlukan siasatan lanjut.

"Dan juga, di sini adalah bagaimana kita dapat memperkuatkan kewartawanan penyiasatan. Ini bermakna persekitaran perlu diwujudkan (agar) mereka (wartawan) boleh melaporkan, mereka boleh menggali lebih mendalam dan melaporkan (isu-isu ini) tanpa mengalami masalah, "katanya.

Antara mereka yang mengkritik Kadir sebelum ini adalah presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang melahirkan rasa kesal atas kenyataan pemimpin BERSATU itu mengenai institusi diraja.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS