Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Guan Eng: Saya mungkin jadi menteri kewangan paling tak popular

WAWANCARA | Di tengah-tengah jangkaan apa akan diumumkan dalam bajet November ini, Lim Guan Eng berkata beliau mungkin akan menjadi menteri kewangan paling tidak popular dalam sejarah negara.

"Ia akan merupakan bajet yang sangat sukar.

"Mungkin saya akan jadi menteri kewangan paling tidak popular kerana saya tidak mempunyai buah tangan untuk diberikan," katanya.

"Jadi kami akan menyaksikan pengorbanan dari rakyat Malaysia yang sudah biasa untuk mendapatkan buah tangan dan tiba-tiba sekarang tidak mendapatnya," kata Lim dalam temu bual dengan Malaysiakini di pejabatnya di Putrajaya.

Pengorbanan ini perlu, katanya, untuk membantu mengurangkan hutang negara sebanyak RM1 trilion supaya Malaysia dapat kembali ke landasan dalam tempoh tiga tahun.

"Anda perlu berkorban jika anda mahu mengurangkan hutang RM1 trilion. Tidak ada jalan lain.

"Buat sedikit pengorbanan, semoga dalam masa tiga tahun Malaysia akan kembali ke landasannya," katanya.

Buat masa ini, katanya, masih belum jelas sama ada kemelesetan global akan belaku walaupun perang perdagangan antara Amerika Syarikat dan China setakat ini memberi manfaat kepada Malaysia.

"Kita sebenarnya telah mendapat minat yang meningkat dari pelabur"[...] terutamanya kerana Malaysia dilihat sebagai tempat yang selamat untuk kedua-dua syarikat Amerika dan China," jelas Lim.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan bahawa manfaat dari perang perdagangan itu hanya untuk tempoh jangka pendek dan jika ia berlanjutan untuk tempoh lebih dua tahuh, Malaysia juga akan terjejas sepertimana negara-negara lain.

Sejak menjadi menteri kewangan, Lim telah "mendedahkan" banyak kes dakwaan penyalahgunaan dana oleh kerajaan terdahulu.

Antaranya, beliau mendakwa RM19 bilion "dirompak" daripada dana untuk tujuan bayaran balik cukai barangan dan perkhidmatan.

GST telah dimansuhkan dan pelaksanaan cukai julan dan perkhidmatan (SST) berkuatkuasa bulan ini.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS