Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Anwar jawab PAS: Buat apa guna mahkamah, lawanlah

Calon Pakatan Harapan bagi pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson (PD) Datuk Seri Anwar Ibrahim mencabar pihak yang tidak puas hati dengan pengampunan penuh agar menentang beliau di Port Dickson.

"Buat apa nak guna mahkamah, lawanlah!

“Lawan di sini, tanya orang Port Dickson nak sokong saya atau tidak. Kamu (pengundi PD) ada kuasa," kata Anwar ketika mengulas tindakan PAS yang mempersoalkan kelayakan Anwar bertanding.

Berucap di hadapan lebih 600 hadirin di Bandar Springhill semalam, Anwar yang juga bakal presiden PKR berkata, PRK kali ini bukan pilihan raya biasa.

“PRK ini juga akan menentukan dukungan kepada kerajaan, negeri dan keyakinan kepada saya.

“Jadi, saya minta kawan-kawan, jika kami tidak sokong saya, maka, saya tidak mampu menawarkan diri saya sebagai ahli parlimen kamu atau sebagai bakal perdana menteri,” katanya diiringi tepukan gemuruh pada hadirin di 'Majlis Malam Kebudayaan India bersama Anwar'.

Program itu ditumpukan khusus untuk pengundi India.

Turut hadir, Mohamad Sabu, Menteri Pertahanan merangkap presiden AMANAH dan Saifuddin Nasution, menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna merangkap setiausaha agung PKR.

Anwar juga menyelar pihak yang tidak habis-habis mencanang isu pembebasannya.

“Bawa cerita itu, bawa cerita ini, kondem sana nak sekat, 20 tahun kita susah, masih nak sekat lagi?

Ini esok di mahkamah nak jawab lagi, kata Agong tak betul, bukan Agong tandatangan bagi kebebasan betul-betul, ini apalah? Seolah-olah tak bagi saya bertanding," tegasnya.

Anwar mengulas permohonan bagi mendapatkan pengisytiharan bahawa Anwar tidak layak menjadi calon pilihan raya.

Terdahulu semalam, PAS menggesa mahkamah menyegerakan pendengaran saman pemula difailkan seorang pengundi berdaftar di Port Dickson bagi mendapatkan pengisytiharan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi calon pilihan raya.

Seorang pengundi pada 28 September lalu memfailkan permohonan bagi mendapatkan pengisytiharan mahkamah mengenai kelayakan Anwar bertanding dalam PRK Port Dickson.

Permohonan oleh Noraziah Mohd Shariff di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu turut disertakan dengan perakuan supaya ia didengar secepat mungkin.

Bagaimanapun tarikh pendengaran masih belum ditetapkan.

Dalam afidavitnya, Noraziah menyatakan pengampunan diraja terhadap Anwar tidak mengecualikan kehilangan kelayakannya untuk bertanding kerana lembaga pengampunan untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong ditubuhkan tanpa mematuhi peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

'Masuk parlimen nak bantu Tun'

Dalam pada itu, Anwar turut menjelaskan bahawa tidak akan tergesa-gesa menjadi perdana menteri sekiranya menang di Port Dickson.

"Saya nak parlimen untuk membantu Tun Dr Mahathir (Mohamad). Bukan untuk mempercepatkan saya nak jadi perdana menteri.

“Ini orang lain nak gopoh-gopoh buat apa? Kata Mahathir cuba sekat saya, ada lain kata saya ke parlimen untuk mengucar-ngacirkan Tun M, dua-dua pun tak betul," katanya.

Terdahulu, pengundi-pengundi di sekitar kawasan itu teruja dengan kehadiran Anwar. Ada yang melompat-lompat kegembiraan dan menangis.

Anwar yang turut menari bersama seorang artis tempatan bagi lagu klasik Tamil tahun 70-an lakonan artis tersohor Tamil Nadu, India iaitu MGR yang dimainkan di acara tersebut.

Lihat Komen
ADS