Paling Popular
Terkini

Seramai 403 mangsa daripada 125 keluarga di tiga daerah negeri ini dipindahkan ke sembilan pusat pemindahan sementara (PPS) ekoran banjir kilat yang melanda sejak petang semalam.

Menurut Pegawai Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Kedah, Mejar (PA) Imran Azemi, sehingga pukul 12 tengah hari ini, sebanyak tiga PPS dibuka di Kota Setar, lima di Baling dan satu di Kubang Pasu.

Di Kota Setar, seramai 102 mangsa daripada 27 keluarga dipindahkan ke PPS Sekolah Kebangsaan (SK) Titi Gajah, SK Gunung dengan 71 mangsa (27 keluarga) dan PPS Surau Aassyakirin 60 mangsa (21 keluarga).

“Daerah Baling ialah di PPS Dewan Batu 60 dengan 41 mangsa dari lapan keluarga, PPS Dewan Kampung Weng Luar di Mukim Siong dengan 31 mangsa (10 keluarga), PPS Dewan Risda Kampung Tanjung Pari dengan 18 mangsa (enam keluarga).

“Dewan Orang Ramai Keda Batu 8, pula melibatkan seramai 10 mangsa dari enam keluarga, SK Kebangsaan Siong dengan empat mangsa dari dua keluarga, manakala di Kubang Pasu membabitkan 66 mangsa dari 18 keluarga,” katanya dalam kenyataan di Alor Setar, hari ini.

Katanya, hujan lebat sejak petang semalam menyebabkan air mula naik dan menenggelamkan rumah penduduk.

“Sehingga kini banjir didapati belum surut dan pemantauan masih diteruskan anggota yang bertugas bagi memastikan keselamatan penduduk terjamin dan jika memerlukan pemindahan kita akan bantu,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS