Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Saman 1 - Deepak mahu Najib, Rosmah bayar RM676 juta

Peniaga permaidani, Deepak Jaikishian memfailkan saman RM676 juta terhadap bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dan dua syarikat kerana didakwa berkonspirasi dan mengenakan tekanan yang tidak wajar ke atasnya berhubung tiga bidang tanah berhampiran Bukit Raja.

Tanah 180 hektar itu dikatakan lokasi Pusat Kajian Pertahanan Negara yang sepatutnya dibina di sana pada tahun 2007.

Selain menamakan Najib dan Rosmah, Deepak juga menamakan syarikat senaraian awam, Boustead Holdings Bhd dan anak syarikatnya Bakti Wira Development Sdn Bhd sebagai defendan.

Dalam penyataan tuntutan Deepak yang difailkan oleh firma Haniff Khatri dan Co, beliau mendakwa perjanjian yang dimeterai pada 8 Jun 2005 itu melibatkan Awan Megah Sdn Bhd untuk membina sebuah pusat pertahanan.

Berikutan penswastaan, Awan Megah menawarkan Astacanggih Sdn Bhd, yang majoriti sahamnya dimiliki oleh Deepak, untuk membeli tanah berkenaan pada harga RM118.57 juta dan berikutan ini, perjanjian pemerolehan dibuat pada tahun 2007.

Susulan pengambilalihan itu, Astacanggih membayar Awan Megah RM13 juta dan menaikkan jaminan bank kepada RM72.5 juta untuk digunakan sebagai bon tanah bagi projek yang diswastakan.

Beliau mendakwa bahawa Ketua Wanita Umno Selangor, Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah, yang memiliki Awan Megah, adalah proksi Najib dan Rosmah.

Katanya, Raja Ropiaah memeterai satu lagi perjanjian lain pada 2010 untuk menjual tanah itu kepada GuppyUnip Sdn Bhd dan ini bertentangan dengan perjanjian asal yang dimeterai dengan Astacanggih.

Deepak mendakwa bahawa Raja Ropiaah tidak sepatutnya menjual tanah itu apabila dia mempunyai perjanjian awal dengan Astacanggih.

Hasilnya, ahli perniagaan itu memfailkan saman terhadap Awan Megah dan memohon ia dibicarakan.

Namun Deepak mendakwa beliau terpaksa menarik balik samannya terhadap Awan Megah apabila ditekan oleh pihak berkuasa.

Ahli perniagaan itu mendakwa bahawa masalahnya itu tidak berakhir dan mendakwa bahawa Najib dan Rosmah menggunakan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) untuk membeli 80 peratus saham Astacanggih melalui Boustead menerusi anak syarikatnya, Bakti Wira.

Deepak berkata, pada akhirnya, beliau hanya dibayar RM30 juta pada tahun 2012 untuk 80 peratus sahamnya, manakala syarikat itu kini bernilai lebih berikutan pengambilan tanah tersebut.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS