Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
M Kayveas di SPRM
Diterbitkan:  Oct 18, 2018 4:19 PM
Dikemaskini: 8:22 AM

M Kayveas yang dipertikaikan jawatan Presiden MyPPP hadir ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya hari ini,

Beliau dilihat mengenakan baju kemeja biru muda dan memakai bow tie serta ditemani pegawai SPRM dari lobi naik ke tingkat atas bangunan kira-kira jam 3.20 petang, 20 minit selepas kehadiran Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di sini.

The Star melaporkan Kayveas dipanggil SPRM untuk disoal siasat mengenai dana berkaitan dengan 1MDB.

Menurut laporan itu, Timbalan Setiausaha Agung MyPPP, Simon Sabapathy mengesahkan hal ini.

Simon dipetik The Star sebagai berkata bahawa seorang pegawai SPRM telah menghubunginya pagi ini meminta dokumen kewangan.

"Beliau berkata mereka (SPRM) sedang meneliti dana yang dipindahkan dari Umno ke MyPPP semasa masa (zaman) beliau (Kayveas menjadi presiden).

"Saya memaklumkan kepadanya bahawa jika terdapat sebarang dokumen, ia ada di ibu pejabat parti atau unit simpanan di Subang di mana barang milik Kayveas disimpan sejak beliau diusir," katanya kepada The Star.

MyPPP parti bebas

Simon seterusnya berkata semua urusan kewangan parti dan dokumen-dokumen yang berkaitan telah dikendalikan oleh pembantu peribadi Kayveas.

MyPPP mengalami konflik dalaman apabila parti itu memecat Kayveas sebagai presiden tetapi beliau mendakwa bahawa ini bertentangan dengan perlembagaan parti kerana presiden hanya boleh digantikan dengan mengadakan perhimpunan agung atau perhimpunan agung luar biasa.

Kayveas berkata beliau telah menerima surat rasmi dari Pejabat Pendaftaran Pertubuhan yang mengesahkan beliau masih presiden MyPPP yang sah.

Pada bulan Mei, Kayveas berkata PPP saya akan menjadi sebuah parti yang bebas daripada mana-mana gabungan, termasuk Pakatan Harapan (HARAPAN) yang memerintah.

Lihat Komen
ADS