Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Zahid tiba di mahkamah, dijangka hadapi 45 tuduhan
Diterbitkan:  Oct 19, 2018 9:17 AM
Dikemaskini: 2:37 AM

Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di mana beliau dijangka menghadapi 45 pertuduhan.

Zahid akan berdepan proses pendakwaan berhubung siasatan salah guna kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram melibatkan dana sebuah yayasan.

Beliau tiba di mahkamah itu pada pukul 8.15 pagi dengan sebuah kenderaan dari Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya.

Ahmad Zahid yang juga Presiden Umno kelihatan tenang ketika berjalan masuk ke bangunan berkenaan dengan tersenyum serta melambai-lambai kepada media dan orang ramai.

Semalam, Ahli Parlimen Bagan Datuk itu ditahan SPRM Putrajaya pada 3.15 petang berhubung siasatan kes berkenaan.
Bagaimanapun, sumber-sumber berkata dakwaan lain tidak berkaitan dengan 1MDB.

Pada bulan Julai, MP Bagan Datuk itu disoalsiasat oleh agensi anti-rasuah SPRM.

Dalam pusingan pertama, soalsiasat ialah mengenai derma keluarga diraja Saudi kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, manakala pusingan kedua berkaitan dengan dana Yayasan Akal Budi.

Isteri Zahid, Datin Seri Hamidah Khamis dan anak perempuannya Datuk Nurulhidayah adalah antara ahli keluarga yang dilihat di ruang Mahkamah.

Turut kelihatan ialah Datuk Mohammad Hassan dan pemimpin parti lain, Datuk Ismail Sabri Yaakob, Datuk Ashraf Wajdi Dusuki, Datuk Tajuddin Abdul Rahman, Datuk Khaled Nordin dan Datuk Noraini Ahmad.

Timbalan Pesuruhjaya SPRM (operasi) Azam Baki adalah antara mereka yang kelihatan berada di galeri awam.

Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi akan mendengar prosiding pagi ini.

Bekas hakim Gopal Sri Ram mengetuai pasukan pendakwa, sementara peguam Hisham Teh Poh Teik mengetuai barisan peguam Zahid.

Sebelum ini, Ahmad Zahid telah enam kali dipanggil SPRM untuk memberi keterangan berhubung kes itu dengan kali terakhir memberi keterangan semalam.

SPRM dalam kenyataan memaklumkan Ahmad Zahid akan menghadapi beberapa pertuduhan di bawah Akta SPRM 2009 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

Sementara itu, lebih 100 penyokong Ahmad Zahid berkumpul di hadapan perkarangan kompleks mahkamah di Jalan Duta, untuk menandakan solidariti bersama bekas menteri dalam negeri itu.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS