Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
'Undi hantu': Bekas ADUN mahu pemilihan semula PKR

PEMILIHAN PKR | Bekas ADUN Rawang Gan Pei Nei berjanji untuk menuntut diadakan pengundian semula bagi cabang parti itu di Selayang kerana mendakwa terdapat kehadiran pemilih tidak sah.

Gan, yang gagal mengalahkan penyandang Ketua Cabang PKR Selayang, William Leong pada pengundian semalam, berkata pasukannya sedang mengumpul bukti bagi menyokong rayuannya.

Menurut jumlah undi yang diselaraskan di Selayang, sebanyak 3,063 slip undi digital atau QR Code telah dikeluarkan.

Jumlah ini termasuk 517 undi yang direkodkan sebagai 'undi ragu', merujuk pengundian dibuat individu dengan kelayakannya sebagai pengundi yang tidak dapat disahkan.

'Undi ragu' hanya akan ditambah ke jumlah keseluruhan hanya selepas pemeriksaan pengesahan kelayakan mengundi dilakukan.

Gan berkata pasukan pemeriksanya mendapati kebanyakan individu yang cuba mengundi walaupun namanya tidak ada di dalam rekod keahlian cabang PKR Selayang datang dari anggota yang mendaftar di cabang-cabang PKR di Sabah.

Selepas pengundian tamat semalam, beberapa klip video yang dimuatnaik dlaam talian memaparkan penyokong Gan menyoal pengesahan kelayakan beberapa individu yang cuba mengundi.

Beberapa video pula menunjukkan individu yang dijangka mengundi memakai lencana dengan gambar atau nama Leong. Sesetengah pemilih membawa kertas panduan mengundi yang dirujuk sebagai "cai".

Gan berkata walaupun pasukannya dapat menghalang beberapa individu, namun banyak lagi yang terlepas kerana jumlah mereka terlalu ramai.

Beliau mendakwa pasukannya percaya terdapat empat ke lima bas terlibat dalam membawa 'individu misteri' ini.

"Saya sendiri mendapat kira-kira 25 orang dibawa ke sini dengan cara yang sistematik untuk mengundi," jelas beliau.

Sementara itu, calon naib ketua Wanita PKR Chua Yee Liang yang memantau pemilihan di Selayang percaya masalahnya dirumitkan lagi dengan pondok semakan keahlian yang disediakan di luar pusat pengundian.

Chua berkata pondok itu membolehkan anggota parti menyemak keahlian dengan membayar yuran tahunan sebanyak RM2.

Chua berkata beliau dan pasukannya telah menyekat 100 individu yang diragui kelayakannya ketika mereka beratus bagi mendapatkan QR Code.

"Beberapa meninggalkan tempat itu selepas kami menyoal mereka. Ada yang datang balik dan menyusup melepasi kami seterusnya berjaya mengundi sebagai pemilih 'undi ragu'," katanya.

Leong: Siasatan akan bersihkan saya

Ketika dihubungi kemudian, Leong berkata Gan berhak membuat laporan polis juga memfailkan aduan kepada parti.

"Siasatan penuh akan dijalankan dan tiada masalah buat saya. Saya yakin penyiasatan akan membersihkan saya daripada sebarang salah laku," katanya.

Leong berkata pasukannya mengendalikan pondok di luar pusat pengundia kerana mendapat arahan daripad aparti.

"Sebelum ini terdapat kekecohan kerana terdapat individu yang mendakwa menjadi ahli tetapi tidak dibenarkan mengundi. Jadi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) dan Biro Politik PKR setuju untuk membenarkan mereka mengundi sebagai 'undi ragu'.

"Undi mereka tidak dikira semalam tetapi jawatankuasa pemilihan akan meneliti 'undi ragu' kemudian," jelasnya.

Mengenai penyebaran kertas "cai", Leong berkata ia perkara biasa di dalam pemilihan parti dan pesaingnnya juga membuat hal yang sama.

Berdasarkan keputusan yang diselaraskan semalam, Leong mengekalkan jawatan Ketua Cabang PKR Selayang dengan mendahului pencabarnya Gan sebanyak 335 undi.

Gan mendapat 849 undi semalam manakala pesaing ketiga bagi jawatan itu, Asri Buang memperolehi 270 undi.

 

 

Lihat Komen
ADS