Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Tribunal siasat SPR diteruskan, menteri mungkin tak tahu'

Cadangan penubuhan tribunal bagi menyiasat dakwaan salah lagi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), terutamanya ketika pilihan raya umum ke-14 lalu, akan diteruskan, dedah seorang pegawai kanan kerajaan.

Langkah itu diteruskan walaupun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Kong berkata isu penubuhan tribunal itu tidak lagi timbul susulan lima pesuruhjayanya telah pun meletakkan jawatan.

Sumber itu juga membangkitkan tentang seorang lagi pesuruhjaya K Bala Singam yang masih kekal di jawatannya, sebagai contoh.

“Untuk mengetepikan pesuruhjaya, sama ada seorang atau lima orang, satu tribunal diperlukan seperti mana termaktub dalam perlembagaan persekutuan.

“Tambahan lagi, kenapa yang lima itu memilih tarik peletakan pengunduran (berkuat kuasa) pada 1 Januari tahun depan dan bukan sekarang. Oleh itu, tribunal akan diteruskan,” kata sumber yang enggan namanya disebut kepada Malaysiakini.

Sumber itu juga berkata Liew mungkin tidak tahu butiran lanjut berkaitan perkara itu.

Perkara 114(3) Perlembagaan Persekutuan menyebut proses pengguguran pesuruhjaya SPR adalah sama dengan hakim mahkamah Persekutuan.

Perkara 125 (3) menyebut ia hanya boleh dibuat melalui sebuah tribunal.

BERSIH sebelum ini menyuarakan perasaan tidak puas hati terhadap proses persempadanan semula yang didakwa memberi faedah kepada BN, menolak pengundian pada hari kerja dan membantah tempoh berkempen yang dikatakan pendek.

[Baca berita asal]



Lihat Komen
ADS