Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Selari dengan pendirian Datuk Seri Najib Razak yang tidak sabar-sabar menghadiri perbicaraan tuduhan pecah amanah yang dikenakan ke atasnya, pihak peguam bela juga 'bersemangat' berdepan dengan pihak pendakwaan.

Ketua pasukan peguam bela Najib, Tan Sri Shafee Abdullah, berkata pihaknya menjangkakan mereka akan "bersenang-senang" membalas hujah dan mempertahankan bekas perdana menteri itu.

Pada masa sama, kata Shafee, dia menjangkakan pasukan pendakwaan akan berdepan "mimpi ngeri" semasa melaksanakan tugas berkenaan.

"Apa yang boleh saya katakan ialah, saya fikir pihak peguam bela dalam kes ini akan bersenang-senang, (manakala) pendakwaan pula akan berdepan mimpi ngeri (nightmare)," katanya.

Shafee yang juga salah seorang peguam paling kanan di negara ini berkata demikian kepada media di lobi Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Terdahulu Najib dikenakan enam tuduhan pecah amanah membabitkan dana kerajaan di depan hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur Azman Ahmad.

Turut dikenakan tuduhan sama ialah bekas ketua setiausaha Kementerian Kewangan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah.

Pihak pendakwaan diketuai bekas hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram.

Kata Shafee peguam bela Najib bersemangat untuk menghadiri perbicaraan yang ditetapkan pada 29 Nov ini kerana berpendapat tuduhan yang dibuat itu direka-reka oleh Pejabat Peguam Negara (AGC).

"Saya rasa tuduhan ini sengaja dibuat-buat dan saya fikir ia sangat bodoh.

"Semua tuduhan ini mempersoalkan keputusan eksekutif menteri kewangan dan ketua setiausaha kementerian kewangan," katanya.

Menurut Shafee semua enam tuduhan yang dikenakan ke atas Najib pada dasarnya berkaitan isu kewangan yang disalurkan semula sebagai peruntukan spesifik yang lebih penting.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS