Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mat Sabu: Penyertaan Tok Pa bawa gelombang HARAPAN ke Kelantan

Penyertaan bekas anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Mustapa Mohamed ke dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) akan membantu Pakatan Harapan (HARAPAN) membawa gelombang perubahan dalam landskap politik di negeri Kelantan.

Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu berkata selain memiliki imej yang cukup baik, bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu adalah pemimpin yang sangat popular di Kelantan sekali gus mampu untuk membawa sokongan rakyat negeri kepada HARAPAN.

Beliau berkata, pihaknya pernah membuat tinjauan di Kelantan satu ketika dahulu semasa Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjadi Menteri Besar Kelantan, dan mendapati bahawa Mustapa adalah pemimpin nombor dua paling popular di Kelantan selepas Tok Guru (Nik Aziz).

“Dia (Mustapa) pun setakat ini kami tidak dengar ada kontroversi besar terhadap beliau, jadi kemasukan dia itu boleh bawa satu gelombang besar HARAPAN di Kelantan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan pejabat AMANAH Wilayah Persekutuan dan Kawasan Bandar Tun Razak, di Kuala Lumpur hari ini, semasa mengulas mengenai keputusan Mustapa yang lebih mesra dengan panggilan ‘Tok Pa’ menyertai BERSATU, kelmarin.

Bulan lepas, Mustapa, 68, yang juga anggota Parlimen Jeli mengumumkan keluar daripada Umno selepas lebih 40 tahun berkhidmat untuk parti itu.

Sementara itu, ditanya kemungkinan pemimpin atau bekas pemimpin Barisan Nasional yang lain akan menyertai parti-parti komponen HARAPAN, Mohamad yang juga menteri pertahanan berkata beliau yakin akan ada lagi nanti.

Sementara itu Mohamad berkata selepas PRU ke-14, secara purata AMANAH menerima permohonan untuk ahli baru 10,000 setiap bulan dengan Kelantan mencatatkan jumlah keahlian yang paling ramai.

“Ini menunjukkan orang Melayu terutama di Pantai Timur sudah mula menyokong Pakatan Harapan,” katanya.

-Bernama

Lihat Komen
ADS