Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kementerian akan teruskan cadangan jawatan pembantu guru

Kementerian Pendidikan akan meneruskan cadangan untuk mewujudkan jawatan baharu yang dikenali sebagai ‘pembantu guru’ yang berperanan membantu guru-guru di negara ini melaksanakan kerja pentadbiran.

Menterinya Dr Maszlee Malik berkata sekarang ini, guru-guru terbeban dengan kerja sampingan berkenaan dan mengganggu mereka melakukan tugasan hakiki untuk mengajar di sekolah masing-masing.

Katanya, pihaknya akan berbincang dengan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP) bagi membincangkan perlaksanaan dan tugasan pembantu guru ini.

“Pihak kementerian akan bertemu dengan NUTP dalam masa terdekat ini bagi membincangkan masalah (bebanan) guru yang terpaksa melakukan tugasan yang bukan sepatutnya.

“Ada sesetengah guru yang terpaksa mengisi pelbagai jenis borang yang semua ini sebenarnya merupakan kerja di bahagian pentadbiran dan dalam masa yang sama kami juga akan cuba mengurangkan jenis borang yang perlu diisi oleh para guru ini,” katanya pada Majlis Pertemuan Dengan Warga Pendidik Daerah Kluang, di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), di Batu Pahat, Johor petang tadi.

Dalam perkembangan yang lain, pihaknya juga akan mengkaji cadangan Program Rancangan Makanan Tambahan (RMT) di peringkat sekolah menengah setelah mendengar cadangan daripada pelbagai pihak.

Katanya, melalui pemerhatian yang dilakukan oleh pihaknya mendapati ada sesetengah pelajar di sekolah menengah pergi ke sekolah tanpa bersarapan kerana kurang berkemampuan.

“Ia satu cadangan yang bagus...kita akan cuba laksanakannya.

“Kami akan kaji cadangan ini dan jika ia bersesuaian kami akan luaskan program RMT di peringkat sekolah menengah pula agar pelajar yang kurang mampu ini tidak berlapar ketika menuntut ilmu,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS