Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib: Ya, kita kaji Icerd dua kali tetapi mendapati ia tidak sesuai
Diterbitkan:  Nov 21, 2018 11:26 AM
Dikemaskini: 3:26 AM

Bekas Perdana Menteri Najib Abdul Razak berkata kerajaan BN terdahulu di bawah pimpinannya telah dua kali mengkaji kemungkinan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd).

Bagaimanapun, Najib berkata Jawatankuasa Teknikal Icerd, yang ditubuhkan pada 2011 di bawah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional di Jabatan Perdana Menteri, mendapati Icerd tidak sesuai dengan kontrak sosial Malaysia.

Beliau berkata kajian kedua Icerd dilakukan pada tahun 2015.

"Hasil dari kajian-kajian itu, kerajaan BN berpendirian untuk tidak meneruskannya kerana ia bertentangan dengan perlembagaan negara dan kontrak sosial yang dicapai semasa pertubuhan negara.

"Kita berpendapat ianya masih belum sampai masa dan masih lagi tidak sesuai untuk negara meratifikasi Icerd.

'Justeru, kerajaan BN tidak pernah memutuskan ataupun mengumumkan bahawa kita akan menandatangani Icerd," kata Najib dalam laman Facebook malam tadi.

Perdana Menteri berkata bentuk kerajaan BN berasa ia masih boleh memastikan keadilan dan keseimbangan dalam perkongsian kekayaan negara dan memastikan usaha itu bersifat inklusif untuk semua.

Beliau berpendapat buat masa ini, adalah lebih baik dan lebih afdal untuk kerajaan PH memberi tumpuan kepada ekonomi yang semakin menurun serta tenat daripada meneruskan usaha untuk ratifikasi Icerd.

Beliau seterusnya mengatakan bahawa kerajaan Pakatan Harapan harus menghentikan percubaannya untuk mengesahkan Icerd kerana banyak orang menentangnya.

"Saya rasa pada masa ini, lebih baik bagi kerajaan untuk memberi tumpuan kepada ekonomi daripada meneruskan usahanya untuk mengesahkan Icerd."

Beliau juga mengingatkan bahawa ekonomi yang tidak baik akan menyumbang kepada keresahan dan kemarahan masyarakat dan bakal mencetuskan 'kejadian yang tidak diingini'.

Najib, yang juga Ahli Parlimen Pekan aussi, menjawab selepas coretan kononnya diambil dari laporan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi pada 2015, yang merujuk kepada Jawatankuasa Teknikal Icerd, tular di media sosial.

Blog Milosuam, yang turut berkongsi screenshot dari laporan yang dikatakan itu, mempersoalkan tindakan Presiden Umno sekarang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam menyeru protes terhadap Icerd apabila kerajaan terdahulu, di mana dia juga seorang menteri, telah memulakan perbincangan mengenainya.

Zahid baru-baru ini mengesahkan bahawa Umno dan PAS akan mengadakan perhimpunan bersana pada 8 Disember untuk membantah pengesahan Icerd.

Banyak kumpulan Islam dan parti politik menentang sebarang langkah untuk mengesahkan Icerd, selepas ia diumumkan bahawa kerajaan baru sedang mengkaji ratifikasinya. Mereka bimbang tindakan itu akan menjejaskan hak Orang Melayu di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

[Baca berita penuh]


Lihat Komen
ADS