Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Tak perlu kempen selamatkan jawatan saya'
Diterbitkan:  Nov 21, 2018 6:20 PM
Dikemaskini: 10:20 AM

Walaupun mendapat tekanan susulan pendiriannya mengenai ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd), Menteri Di Jabatan Perdana Menteri P Waythamoorthy berkata tidak terdapat keperluan untuk kempen menyokong beliau dilancarkan dalam talian.

Menteri perpaduan itu juga berkata beliau komited untuk melindungi Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan undang-undang.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat, dari latar belakang, tanpa mengira kaum dan agama, atas sokongan yang ditunjukkan kepada saya sejak beberapa hari lalu mengenai isu Icerd.

"Bagaimanapun, saya ingin menyatakan tidak timbul keperluan untuk mengadakan petisyen dalam talian menyokong saya kekal berkhidmat sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab mengenai perpaduan nasional dan kesejahteraan sosial.

"Saya juga tidak mahu kempen dalam talian yang bersifat peribadi untuk menjaga kedudukan menteri yang diamanahkan oleh Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad," katanya pada suatu hantaran di facebook.

Dikritik sebab kenyataan Icerd

Beliau juga yakin rakyat Malaysia akan terus menyokong kerajaan Pakatan Harapan, di tengah-tengah perbincangan isu Icerd.

Beliau membuat kenyataan itu selepas suatu petisyen yang menggesa Waythamoorthy terus mempertahankan jawatan menteri telah mendapat lebih 17,000 tandatangan.

Petisyen ini dilancarkan untuk menentang satu lagi kempen yang menuntut Waythamoorthu meletak jawatannya berhubung isu Icerd.

Petisyen yang mendesak menteri tersebut dilaporkan telah mengumpulkan lebih dari 100,000 tandatangan setakat ini.

Waythamoorthy mendapat kritikan daripada pembangkang serta NGO, selepas mengumumkan kerajaan berhasrat untuk meratifikasi Icerd pada suku pertama 2019.

Pengkritik berpendapat menandatangani konvensyen PBB ini melanggar Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan keistimewaan diberikan kepada bumiputera.

Hal ini walaupun Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin, Suhakam dan Majlis Peguam memberi jaminan mempersetujui Icerd tidak akan bertentangan dengan perlembagaan.

Lihat Komen
ADS