Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images

Terdapat percanggahan mengenai dakwaan berhubung punca sebenar anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPBM) Muhammad Adib Mohd Kassim cedera parah ketika insiden rusuhan kuil yang berlaku awal pagi Selasa lalu.

Menurut pihak berkuasa, mangsa ditarik keluar dari tempat duduk penumpang van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) oleh perusuh dan dipercayai dipukul sehingga tidak sedarkan diri.

Namun, penjaga kuil Sri Sri Maha Mariamman di Subang Jaya menafikan perkara tersebut dan mengadakan sidang media untuk menjelaskan berhubung klip video yang tersebar.

Penjaga kuil berkenaan mendakwa bahawa klip video yang tersebar itu kononnya menampakkan seorang lelaki berpakaian sut kalis api berjalan di belakang jentera bomba yang secara tiba-tiba mengundur ke belakang.

"Jentera bomba itu mengundur agak jauh dan melanggarnya (sehingga menyebabkan Adib terjatuh) di atas kereta di belakangnya," kata Ramaji yang merupakan sami kuil tersebut.

Ketua Polis Selangor Mazlan Mansor apabila dihubungi berkata bahawa pihaknya sedang menyiasat dakwaan tersebut tetapi setakat ini, tidak dapat memberikan butiran lanjut berhubung perkara itu.

Bagaimanapun, terdapat pegawai dari JBPM memberitahu Malaysiakini bahawa video tersebut tidak menyerupai Adib yang berpakaian celoreng.

Adib merupakan petugas EMRS yang dihantar bersama anggota lain JBPM untuk memadamkan kebakaran semasa berlaku ketegangan di kuil tersebut.

Kecederaannya itu menyebabkan anggota bomba berusia 24 tahun itu terpaksa bergantung kepada alat sokongan hayat untuk selamat buat seketika dan kini ditempatkan di Institut Jantung Negara bagi mendapatkan rawatan lanjut. Keadaannya dilaporkan beransur pulih.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS