Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pengarah eksekutif Suaram disiasat di bawah Akta Hasutan

Pengarah eksekutif Suaram Sevan Doraisamy hari ini disiasat polis di bawah Akta Hasutan 1948 berhubung artikel yang didakwa mempertikaikan institusi diraja.

Artikel yang dimaksudkan adalah yang ditulis peguam Fadiah Nadwa Fikri yang menyentuh soal institusi diraja.

Sevan memaklumkan perkara itu kepada pemberita selepas disoal siasat oleh polis di ibu pejabat polis Brickfields hari ini.

Jelas Sevan, dia disiasat di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan.

Tambah Stevan, siasatan ke atasnya adalah kerana artikel Fadiah diterbitkan di laman web Malaysia Muda, yang mana dia adalah penasihat kumpulan anak muda yang mengusahakan laman web berkenaan.

"Siasatan adalah ke atas kedudukan saya sebagai penasihat (kumpulan itu) dan artikel berkenaan.

"Saya percaya niat artikel itu jelas, ia artikel yang sangat terbuka, dengan meminta ahli politik untuk lebih menghampiri orang awam.

"Ia perlu lebih terbuka, lebih terdedah kepada rakyat berbanding kita bersuara kepada yang berkuasa saja. Ini yang saya maklumkan pegawai penyiasat," katanya.

Sevan juga berkata, polis tidak perlu membuang masa dan sumber untuk menggunakan Akta Hasutan menyiasat perkara itu dan menggesa kerajaan PH memansuhkan akta berkenaan.

"Saya harap ini kes terakhir di mana kerajaan menggunakan akta hasutan untuk menyiasat," katanya.

Sevan juga tidak menolak kemungkinan Fadiah akan dipanggil polis sekali lagi.

9 Julai lalu, artikel Fadiah bertajuk "Don't kiss the hand that beat you" (Jangan cium tangan yang pukul kamu) di laman web Malaysia Muda, yang memaparkan Anwar Ibrahim yang merupakan Ketua Umum PKR ketika itu, mencium tangan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Fadiah kemudian dipanggil polis untuk disiasat di bawah Seksyen 4(1) AKta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Sehari selepas disoal siasat, Fadiah dipanggil polis untuk memberi keterangan sekali lagi dan disiasat di bawah Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman.

Ia susulan himpunan solidariti yang dibuat bagi memberi sokongan kepadanya di hadapan ibu pejabat polis Brickfields ketika dipanggil kali pertama memberi keterangan.

Lihat Komen
ADS