Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Takut protes Akta IV' Perancis akan tutup Menara Eiffel, Louvre
Diterbitkan:  Dec 7, 2018 10:09 AM
Dikemaskini: 2:09 AM


Perancis akan menutup menara Eiffel dan mercu pelancongan lain di Paris dan menugaskan ribuan lagi anggota pasukan keselamatan pada hari Sabtu untuk menangkis satu lagi gelombang protes ganas di negara itu berkaitan kos sara hidup.

Dengan peserta protes dari gerakan "Vest Yellow" yang menyeru media sosial untuk "Akta IV" - minggu keempat protes - Perdana Menteri Edouard Philippe berkata 89,000 polis di seluruh negara akan dikerahkan untuk menangkis berulangnya keganasan Sabtu lalu di seluruh Perancis.

Sekitar 8,000 daripadanya akan ditugaskan di Paris di mana peserta protes membakar kereta dan memecah kedai di Champs Elysees boulevard, dan mencemarkan Arc de Yriomphe dengan grafiti yang diarahkan kepada Presiden Emmanuel Macron.

Kerajaan pula dilihat bersedia untuk menawarkan konsesi.

Phillipe memberitahu Senate dia terbuka kepada langkah baru untuk membantu pekerja bergaji rendah manakala menteri kewangan Bruno Le Maire berkata di bersedia untuk mempercepatkan potongan cukai unuk isirumah dan mahu bonus pekerja tidak dikenakan cukai.

"Saya bersedia untuk mengkaji semula langkah yang akan membantu menaikkan bayaran bagi mereka yang bergaji minimum tanpa menjejaskan persaingan dan perniagaan kita," kata Philippe.

Datuk Bandar itu berkata beliau bersedia untuk mempercepat pemotongan cukai buat masa ini.

Tawaran itu untuk menenangkan kemarahan awam bermula dengan penarikan balik kenaikan cukai ke atas bahan bakar,pusingan u pertama oleh presiden Macron. P

Bagaimanapun, lima hari selepas keganasan terburuk di pusat Paris sejak 1968, semua tanda-tanda adalah bahawa kerajaan telah gagal memadamkan kemarahan awam.

Ulangan kenasan pada hari Sabtu di pusat bandaraya Paris akan menjejaskan ekonomi dan menimbulkan keraguan terhadap survival kerajaan.

Philippe berkata kerajaan akan melakukan apa saja untuk mengekalkan keamanan. Enam perlawanan bola sepak telah dibatalkan.

Pihak berkuasa di Paris mengarahkan berpuluh-puluh muzium, tapak pelancongan, kedai dan restoran untuk ditutup pada hari Sabtu, termasuk Menara Eiffel dan Louvre.

{Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS