Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
5 lagi akan keluar Umno hari ini – MP Tanah Merah
Diterbitkan:  Dec 14, 2018 1:46 PM
Dikemaskini: 6:33 AM

Anggota Parlimen Tanah Merah Ikhmal Hisham Abd Aziz yang baru meninggalkan Umno pagi ini berkata selain beliau, lima lagi anggota parlimen parti itu akan mengikut jejak langkahnya hari ini.

"Hari ini saya difahamkan ada selain dari saya lima lagi ahli parlimen yang akan mengumumkan keluar juga.

"Saya tak tahu dah keluar ke belum.

“Hari ini saya difahamkan ada enam ahli parlimen Umno (termasuk Ikhmal) yang akan umumkan mereka keluar daripada Umno," katanya.

Sidang media itu disiarkan secara langsung di Facebook Live.

Beliau berkata demikian ketika mengumumkan keputusannya keluar Umno dan meletak jawatan sebagai ketua Umno di kawasan tersebut.

Selain itu, tersebar juga spekulasi anggota parlimen Larut Hamzah Zainuddin akan mengumumkan keputusannya untuk keluar parti.

Selain beliau, empat anggota parlimen lain dikatakan akan turut menyertai keputusannya itu.

Mereka ialah ahli parlimen Hulu Terengganu Rosol Wahid, ahli parlimen Jempol Mohd Salim Mohd Sharif, ahli parlimen Jelebu Jalaluddin Alias dan ahli parlimen Tasek Gelugor Shabudin Yahaya.

Bagaimanapun, setakat laporan ini ditulis, spekulasi ini belum lagi jelas.

Setakat ini, Mohd Salim menafikan dakwaan tersebut apabila dihubungi Malaysiakini hari ini. Dakwaan mengenai Jalaluddin itu pula disangkal oleh Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan.

Malaysiakini sedang cuba menghubungi pemimpin-pemimpin yang disebut itu.

Pada 12 Disember, Umno Sabah dilaporkan lumpuh apabila pengerusinya ketika itu, Hajiji Mohd Noor bersama sekumpulan wakil rakyat dan ketua bahagian meninggalkan parti itu untuk menjadi anggota politik bebas.

Tindakan tersebut melibatkan lima anggota parlimen, sembilan Adun dan dua senator.

Semalam, ketua puteri Umno yang juga merupakan anggota parlimen Masjid Tanah menyertai Bersatu selepas keluar Umno pada 1 Julai untuk menjadi wakil bebas.

Lihat Komen
ADS