Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dr M dinamakan tokoh Islam 2019
Diterbitkan:  Dec 30, 2018 5:08 PM
Dikemaskini: 10:33 AM

Perdana Tun Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai 'tokoh Islam 2019' bagi kategori lelaki, oleh buku The 500 Most Influential Muslims edisi 2019.

Penerbitan itu menyebut kejayaan Mahathir memimpin Pakatan Harapan (PH) pada PRU ke-14 dan seterusnya sekali lagi menjadi perdana menteri sebagai pencapaian utamanya untuk tahun ini.

Ia juga menyifatkan beliau sebagai satu dalam sejuta yang membawa Malaysia menjadi negara utama dalam ekonomi Asia Timur ketika pertama kali memimpin negara.

Ketua Editor The 500 Most Influential Muslims Prof S Abdallah Schleifer dalam edisi itu mengimbas kembali dua era pentadbiran Mahathir.

"Tempoh pertama kepimpinannya, pertama sebagai timbalan dan kemudian perdana menteri, ketika era pembangunan ekonomi dan sosial luar biasa di Malaysia.

"Pada 2017 beliau mendaftar parti baru dan secara rasmi menyertai gabungan pembangkang Pakatan Harapan. Pada 8 Januari 2018, PH mengumumkan beliau sebagai caqlon perdana menteri. PH menewaskan BN pimpinan Najib Razak dan Mahathir mengangkat sumpah sebagai perdana menteri."

Beliau juga menyifatkan Mahathir sebagai individu luar biasa dengan kerjaya politik penuh dinamik selama 70 tahun dan pengarang kepada 17 buku.

"Selain dua memoir, kesemuanya adalah naratif langsung berkenaan masalah semasa yang dihadapi ekonomi dan tadbir urus Malaysia, hal yang sering kali turut terkait dengan Asia secara keseluruhan dan ekonomi global dan rancangannya untuk mengatasi masalah itu.

"Tidak terlalu buruk untuk seorang ahli politik berusia 93 tahun yang pernah dua kali mengalami serangan jantung dan satu pembedahan pintasan jantung," katanya seperti dipetik.

The 500 Most Influential Muslims adalah penerbitan tahunan yang mengiktiraf tokoh-tokoh beragama Islam di seluruh dunia yang melakukan perubahan signifikan dari segi budaya, ideologi, kewangan, politik atau bidang-bidang lain di dunia.

Ia diterbitkan oleh Royal Islamic Strategic Studies Centre yang berpusat di Jordan.

Aktivis Palestin Ahed Tamimi, 17, pula dinobatkan sebagai 'wanita Muslim tahun ini'. Beliau mendapat perhatian di pentas antarabangsa selepas ditahan Israel pada Disember 2017 apabila rakaman memaparkannya melawan dua tentera negara itu di Semenanjung Gaza tular.

Turut tersenarai dalam '50 individu Muslim terbaik' adalah Presiden Indonesia Joko Widodo, Presiden Turki Recep Tayip Erdogan, cendekiawan Islam Yusuf Al Qaradawi dan pemain bola sepak Mohamed Salah.

Presiden PKR Anwar Ibrahim pula tersenarai dalam sebutan khas bagi kategori 'pemimpin dan ahli politik'.

Lihat Komen
ADS