Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Saifuddin: Dr M - Anwar akan putuskan tarikh peralihan kuasa

Sebelum pilihan raya umum, adalah diumumkan bahawa Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kepimpinan negara kepada Anwar Ibrahim dalam tempoh dua tahun jika pakatan Pakatan Harapan berkuasa.

Bagaimanapun, setiausaha agung PH, Saifuddin Abdullah mengulangi petang ini bahawa tiada tempoh waktu akhir rasmi yang pernah dipersetujui.

Beliau sebaliknya menjelaskan, perjanjian itu yang ditandatangani pada 6 Januari 2018 hanya menamankan Anwar sebagai perdana menteri kelapan, tetapi tiada tempoh ditetapkan.

Jelasnya, tiga perkara dipersetujui dalam perjanjian berkenaan iaitu pengagihan kerusi parti-parti pakatan yang bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-14 dan mendapatkan pengampunan Yang di-Pertuan Agong terhadap Anwar.

"Perjanjian juga menyatakan cadangan Dr Mahathir sebagai perdana menteri dan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalan perdana menteri.

"Selain itu juga dinamakan Anwar sebagai perdana menteri kelapan. Namun, tidak dinyatakan tempoh waktunya.

"Alasan kenapa kita tidak meletakkan tempoh kerana kita percaya bahawa Dr Mahathir dan Anwar lebih memahami perkara itu berbanding orang lain di dalam Pakatan Harapan dan mereka boleh memutuskannya," katanya kepada pemberita di Putrajaya, hari ini.

Menteri Luar itu berkata Mahathir dan Anwar sendiri akan menentukan masa yang sesuai untuk peralihan berkenaan.

"[...] Tidak ada garis masa, dalam perjanjian (antara parti komponen PH) kami tidak menyatakan tentang garis masa," katanya.

Ditanya sama ada ini bermakna Mahathir boleh kekal sebagai perdana menteri untuk tempoh lima tahun akan datang, Saifuddin berkata PH tidak membincangkan perkara berkenaan.

"Seperti yang saya katakan, sebab kita tidak menetapkan garis masa dalam perjanjian adalah kerana kita menghormati dua pemimpin ini. Mereka akan tahu apa yang terbaik untuk dilakukan,” katanya.

Saifuddin sebelum itu menerima panggilan hormat dari Setiausaha Negara UK untuk Hal Ehwal Luar dan Komanwel Jeremy Hunt yang dalam rangka lawatan tiga hari ke negara ini.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS