Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pejabat AG bantah usaha Najib, Shafee singkir Sri Ram

Pejabat Peguam Negara hari ini akan membantah permohonan berasingan daripada bekas perdana menteri Najib Razak dan peguamnya Muhammad Shafee Abdullah untuk menyingkirkan bekas hakim Mahkamah Persekutuan, Gopal Sri Ram daripada mengetuai pendakwaan terhadap mereka.

Peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan menyatakan perkara itu di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Azizah Nawawi hari ini yang akan mendengar permohonan itu.

Katanya, bantahan itu dibuat disebabkan permohonan bertindih oleh kedua-dua mereka di mahkamah jenayah di Kuala Lumpur.

"Oleh itu, hakim mahukan penghujahan bertulis mengenai perkara ini dan menetapkan 29 Jan untuk mendengar permohonan itu pada tengah hari," katanya.

Najib dan Shafee memfailkan permohonan berasingan agar Sri Ram disingkirkan daripada mengetuai pendakwaan terhadap mereka.

Shafee, yang merupakan peguam utama Najib, memberitahu pemberita bahawa alasan mereka membantah Sri Ram ialah kerana bekas hakim itu tidak boleh bertindak sebagai peguam dan pendakwa pada masa yang sama.

Peguam Shafee, Harvinderjit Singh berkata keadilan harus dilaksanakan dan Sri Ram tidak boleh memegang dua peranan sekali gus.

Najib menghadapi 39 pertuduhan termasuk pengubahan wang haram, salahguna kuasa dan pecah amanah berhubung 1MDB, manakala Shafee menghadapi dua pertuduhan pengubahan wang haram kerana menerima sejumlah RM9.5 juta daripada bekas perdana menteri itu.

Lihat Komen
ADS