Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PDRM lumpuhkan sindiket seludup migran ke Australia dan New Zealand
Diterbitkan:  Jan 11, 2019 3:22 PM
Dikemaskini: 7:22 AM

Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya melumpuhkan satu sindiket penyeludupan manusia yang didalangi warga Sri Lanka, yang membawa migran negara itu dan India ke Australia dan New Zealand dalam satu operasi di sekitar Klang, Selangor pada 4 Jan lepas.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata 34 orang migran yang terdiri daripada 24 warga Sri Lanka, dan 10 warga India, di samping tiga orang lelaki warga Sri Lanka yang merupakan anggota sindiket terbabit, berjaya ditangkap dalam operasi berkenaan.

Migran Sri Lanka itu terdiri daripada 12 lelaki dan lapan wanita dewasa dan masing-masing dua kanak-kanak lelaki dan perempuan, manakala migran India itu terdiri daripada empat lelaki dewasa, tiga wanita serta tiga kanak-kanak perempuan.

“Sindiket itu dikesan menggunakan laluan maritim di kawasan Klang, Selangor untuk menyeludup migran ke Australia dan New Zealand,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata hasil siasatan mendapati sindiket itu membeli sebuah bot pelancong (pesiaran) dan dalam proses membeli tiga engin bot untuk tujuan penyeludupan migran ke Australia dan New Zealand.

Menurutnya, semua yang ditahan akan disiasat di bawah Seksyen 5 (2) Akta Imigresen 1959/63 kerana masuk dan cuba keluar dari Malaysia melalui jalan yang tidak sah.

Beliau berkata dengan penangkapan itu, PDRM berjaya melumpuhkan satu rangkaian sindiket penyeludupan manusia di Malaysia yang beroperasi sejak pertengahan 2018 dan mempunyai rangkaian hubungan antarabangsa merentasi Sri Lanka, India, Australia dan New Zealand.

“Usaha untuk membanteras rangkaian penyeludupan manusia akan terus ditingkatkan oleh PDRM,” katanya.

-- Bernama

Lihat Komen
ADS